29 January 2010

DOA GURU KEPADA PELAJAR DAN DOA PELAJAR KEPADA GURU

Pagi ini selepas majlis membaca Surah Yaasin guru-guru dan pelajar-pelajar digalakkan dan diminta membaca doa ini semasa guru-guru masuk ke kelas untuk memulakan pengajaran dan pembelajaran. Doa ini dibaca selain daripada doa menuntut ilmu yang telah diamalkan oleh pelajar-pelajar sebelum ini.

Rasionalnya adalah untuk mendidik dan melembutkan hati pelajar dan guru disamping memohon keberkatan Ilahi di dalam peningkatan ilmu dan membentuk insaniah kamil di kalangan warga SMK Telok Kerang. InsyaAllah.
Doa guru kepada pelajar:
  • Ya Allah, dengan rahmatMu ampunilah segala dosa kami, dosa ibu bapa dan guru-guru kami, serta muslimin muslimat, mukminin dan mukminat yang masih hidup dan yang telah meninggal dunia.
  • Di hadapanku ini adalah pelajar-pelajar yang baik dan mengharapkan ilmu dan didikkanku. Sinarilah hati dan minda mereka dengan kefahaman dan ingatan yang baik. Mudahkan mereka memahami apa yang disampaikan olehku serta berkatilah mereka.
  • Serta ya Allah, jadikanlah mereka para hambaMu yang soleh dan taat padaMu, RasulMu, ibu bapa dan guru-guru mereka.
Doa pelajar kepada guru:
  • Ya Allah, kami para pelajar memohon limpah rahmat dan belas kasihanMu agar dikurniakan kepada guru kami ini umur yang panjang dan rezeki yang luas.
  • Sejahterakanlah fizikal, rohani, mental dan emosinya begitu juga keluarganya.
  • Teguhkan ya Allah, iman dan semangatnya untuk mendidik kami dengan ikhlas tanpa merasa jemu. Semoga kami memperoleh manfaat dan berkat dari ilmunya dalam hidup kami.

SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :