30 September 2012

BAJET 2013




Sepintas lalu mengenai Bajet 2013
  • Pertumbuhan ekonomi = 4.5% hingga 5.5%
  • Kutipan hasil = RM208.6 bilion
  • Perbelanjaan/Peruntukan = RM251.6 bilion
  • Pelaburan swasta = RM148.4 bilion
  • Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) = RM1.0 trilion
  • Kerajaan akan memastikan hutang Kerajaan Persekutuan tidak melebihi paras 55 peratus kepada KDNK dan defisit fiskal terus berkurangan kepada 3% menjelang 2015

Pendidikan
  • RM38.7 juta diperuntukkan kepada Kementerian Pelajaran bagi pengurusan dan pembangunan
  • RM500 juta peruntukan tambahan bagi meningkatkan kemahiran guru dalam pengajaran subjek-subjek teras
  • RM1 bilion tambahan kepada Tabung Khas Pembinaan, Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah
  • RM1.2 bilion diperuntukkan bagi pendidikan prasekolah
  •  RM380 juta untuk Kementerian Pelajaran bagi penempatan guru prasekolah
  • RM10,000 geran pelancaran kepada penyedia Pusat Pendidikan Awal Kanak-kanak (ECCE) swasta


Peruntukan sektor
  • RM30 bilion diperuntukkan bagi sektor ekonomi untuk menampung keperluan infrastruktur perindustrian serta pertanian dan pembangunan
  • RM11.1 bilion diperuntukkan bagi sektor sosial termasuk pendidikan dan latihan, kesihatan, kebajikan, perumahan serta pembangunan masyarakat
  • RM4.6 bilion diperuntukkan bagi pembangunan sektor keselamatan
  • RM2 bilion bagi pentadbiran am
  • RM2 bilion bagi simpanan luar jangka
  • RM3 bilion diperuntukkan bagi pelaksanaan Projek Permulaan
  • RM500 juta diperuntukkan bagi projek River of Life bagi Sungai Klang
  • RM300 juta untuk projek pemulihan rangkaian paip dan pembetunga

Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
  • RM1.0 bilion dana di bawah Skim Pembangunan PKS bawah kendalian SME Bank
  • RM200 juta dana Industri Halal di bawah seliaan SME Bank & Bank Pembangunan Islam
  • RM16 juta skim perlindungan insurans berkelompok kepada penjaja dan peniaga kecil berdaftar dengan had maksimum RM5,000
  • RM386 juta diperuntukkan bagi membuka 57 Kedai Rakyat 1Malaysia

Kesejahteraan rakyat
  • RM6 bilion projek dan program untuk memastikan kesejahteraan rakyat
  • RM1.9 bilion bagi membina 123,000 unit rumah pada harga berpatutan
  • RM100 juta untuk memulihkan 30 projek rumah terbengkalai
  • RM4.5 bilion diperuntukkan bagi mengurangkan jurang pembangunan antara bandar dan luar bandar

Belia Dan Sukan
  • RM738 juta diperuntukkan bagi pembangunan belia dan sukan
  • RM15 juta diperuntukkan bagi mempersiapkan ke kejohanan sukan antarabangsa
  • RM50 juta tempoh empat tahun khusus untuk persiapan Sukan Olimpik Rio 2016
  • 50 juta diperuntukkan bagi mewujudkan "New Entrepreneur Foundation"
  • RM50 juta untuk mewujudkan "Young Entrepreneur Fund"
  • RM200 rebate secara "one-off" bagi pembelian satu unit telefon pintar 3G

Pelajar
  • RM2.6 bilion diperuntukkan bagi program kebajikan pelajar sekolah
  • RM540 juta untuk program bantuan persekolahan RM100 kepada pelajar
  • Diskaun 20% bagi peminjam yang menyelesaikan sekali gus pinjaman PTPTN
  • Diskaun 10% peminjam yang membayar pinjaman secara konsisten
  • RM250 meneruskan program Baucar Buku 1Malaysia untuk pelajar IPT

Rakyat Didahulukan
  • Pusingan Kedua BR1M diperluaskan kepada individu bujang berumur 21 tahun dan ke atas yang berpendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan
  • RM5,000 sebulan had pendapatan peminjam perseorangan bagi Skim Rumah Pertamaku dinaikkan
  • RM10,000 had pendapatan bersama suami isteri RM10,000 bagi Skim Rumah Pertamaku dinaikkan
  • 20 sen/kg pengurangan subsidi gula mulai 29 Sept
  • RM1.5 bilion bagi menstabilkan harga minyak masak di pasaran

Pencapaian Diutamakan
  • Cukai pendapatan diturunkan 1% bagi kumpulan berpendapatan bercukai tahunan melebihi RM2,500 hingga RM50,000
  • RM6,000 pelepasan cukai bagi pendidikan tinggi anak-anak dinaikkan
  • RM3,000 pencarum KWSP dibenarkan membuat pengeluaran di Akaun 2 bagi jemaah muassasah untuk menampung kekurangan kos tambang
  • RM150 pengurangan caj bayaran pasport bagi warga emas dan kanak-kanak
  • RM1.4 juta anggota Perkeso boleh menjalani pemeriksaan kesihatan percuma di hospital kerajaan atau klinik panel Perkeso

Pencegahan/Pengurangan Jenayah
  • RM591 juta mengurangkan kadar jenayah termasuk menambah bilangan anggota polis, menubuhkan Unit Rondaan bermotosikal, meningkatkan jumlah anggota pasukan sukarewalan polis dan menambah pemasangan kamera litar tertutup.
  • RM90 juta menyediakan seragam kepada anggota Rela yang aktif.
  • RM20 juta menyediakan seragam kepada anggota Rela yang aktif.
  • RM10,000 geran kepada persatuan penduduk untuk menggalakkan aktiviti rondaan di kawasan kejiranan
  • RM276 juta geran kepada persatuan penduduk untuk menggalakkan aktiviti rondaan di kawasan kejiranan

Siswazah dan Latihan
  • RM3.7 bilion untuk melatih pelajar dalam bidang teknikal dan vokasional
  • RM200 juta untuk penubuhan â€Å“Graduate Employability Taskforce"
  • RM400 juta untuk Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran bagi memberi pinjaman untuk dimanfaatkan hampir 40,000 pelatih di peringkat Sijil Kemahiran Malaysia tahap satu hingga lima
  • Potongan cukai dua kali perbelanjaan syarikat yang melaksanakan Skim Latihan 1Malaysia
  • RM50 juta untuk melatih 3,200 pelajar masyarakat India bagi memperlengkapkan mereka dengan kemahiran


Industri Kecil dan Sederhana (IKS)
  • RM1.0 bilion dana di bawah Skim Pembangunan PKS bawah kendalian SME Bank
  • RM200 juta dana Industri Halal di bawah seliaan SME Bank & Bank Pembangunan Islam
  • RM16 juta skim perlindungan insurans berkelompok kepada penjaja dan peniaga kecil berdaftar dengan had maksimum RM5,000
  • RM386 juta diperuntukkan bagi membuka 57 Kedai Rakyat 1Malaysia

Kepentingan Melayu/Bumiputera
  • Yayasan Wakaf Malaysia di bawah Jabatan Wakaf Zakat dan Haji diberi tanggungjawab untuk merangka pelan induk Wakaf Korporat
  • RM9.0 bilion (43%) nilai kos infrastruktur projek MRT diperuntukkan kepada syarikat bumiputera
  • RM1.0 bilion dana Pembiayaan Bumiputera akan disediakan oleh SME Bank
  • Skim Jaminan Modal Kerja akan dilanjutkan kepada syarikat bumiputera berprestasi tinggi

Kesihatan dan Masyarakat
  • RM19.3 bilion diperuntukkan bagi perkhidmatan dan pembangunan kesihatan
  •  RM20 juta untuk membuka tambahan 70 Klinik 1Malaysia
  • RM50 juta diperuntukkan untuk program pembangunan wanita dan masyarakat
  • RM1.2 bilion diperuntukkan untuk program Kebajikan Rakyat 1Malaysia (Kar1sma

19 September 2012

IMAM AL-GHAZALI: ADAB PERSAHABATAN

Adab bersahabat, hendaklah melayan sahabat dengan cara yang kita sendiri mahu dilayan oleh orang lain. Sebabnya, sesiapa tidak menyukai saudaranya seperti apa yang disukainya untuk dirinya sendiri, maka persaudaraannya adalah kemunafikan dan itu baginya adalah bencana di dunia dan akhirat.

Berikut adalah adab-adab bersahabat:
  1. Mmengorbankan harta. Apabila tidak mungkin, maka memberikan baki dari harta semasa diperlukan.
  2. Segera mengambil inisiatif semasa sahabat memerlukan bantuan tanpa meminta balasan.
  3. Menyembunyikan rahsia, menutup aib dan tidak menyampaikan kepada sahabat cacian orang.
  4. Menyampaikan pujian orang lain yang menjadikan dia gembira, mendengar kata-katanya dengan baik dan tidak bergaduh dengannya.
  5. memanggil dengan nama yang paling disukainya, memuji dengan kabaikan yang dia ketahui, berterima kasih atas perbuatannya, membelanya apabila kehormatannya dipijak-pijak sebagaimana dia membela dirinya sendiri dan menasihatkannya dengan lemah lembut atau dengan sindiran apabila diperlukan.
  6. Memaafkan kesalahan dan kekeliruannya dan tidak mencacinya.
  7. Mendoakan semasa sendirian, ketika sahabat masih hidup dan setelah meninggal dunia.
  8. Berbuat baik kepada keluarganya dan kerabatnya setelah dia meninggal dunia.
  9. berusaha meringankan beban sahabat dan tidak membebaninya dengan sesuatu dari hajatnya, sehingga dia melegakan hati sahabatnya dari kepentingannya; memperlihatkan kegembiraan kepada semua yang menggembirakan pada sahabat di antara perkara yang menggembirakannya dan memperlihatkan kesedihan akan apa yang dialami oleh sahabat di antara perkara yang menyedihkannya; dan menyembunyikan di dalam hatinya seperti apa yang diperlihatkan sehingga dia menjadi tulus mencintainya secara batin dan zahir.
  10. Mendahului sahabat dengan salam semasa bertemu dengannya dan melapangkan tempat baginya dalam majlis.
  11. Membawa keluar dari tempatnya dan mengirinya semasa dia berdiri.
  12. Diam semasa dia bercakap sehingga selesai dan tidak menyampuk kata-katanya.

18 September 2012

IMAM AL-GHAZALI: ADAB MURID KEPADA GURU

Dalam proses belajar, murid perlu mendapatkan perhatian dan merendahkan diri. Apabila dia menggunakan keduanya, maka dia akan beruntung dan apabila dia meninggalkan keduanya, maka dia akan menyesal dan terhalang daripada ilmu. Mendapatkan perhatian bukanlah sifat mukmin, kecuali dalam mencari ilmu. Kita merendahkan diri semasa mencari, sehingga kita menjadi mulia semasa dicari.

Adab murid kepada guru ialah:
  1. Mendahulukan guru dengan penghormatan dan salam.
  2. Mengurangkan percakapan di hadapan guru.
  3. Tidak bercakap selagi tidak ditanya oleh guru.
  4. Tidak bertanya sebelum diizinkan terlebih dahulu.
  5. Tidak membantah guru.
  6. Tidak menunjukkan pendapat yang berbeza daripada guru sehingga menganggap dia lebih mengetahui yang betul daripada gurunya.
  7. Tidak bertanya kepada teman duduknya didalam majlis.
  8. Tidak menoleh kepada orang yang ada di sebelah tetapi duduk menundukkan kepala, tenang dan beradap, seolah-olah berada dalam solat.
  9. Tidak memperbanyakkan pertanyaan kepada guru ketika dia sedang bosan.
  10. Apabila guru berdiri, maka berdiri untuk menghormatinya.
  11. Tidak mengikut guru dengan perkataan atau pertanyaannya.
  12. Tidak bertanya kepada guru di jalanan sehingga ke rumah.
  13. Tidak buruk sangka kepada guru dalam perbuatan zahirnya yang aneh, kerana guru lebih tahu rahsianya.

15 September 2012

ZIARAH DAN MARHABAN SYAWAL GURU-GURU SMKTK

Sebagaimana yang telah dirancang, pagi ini guru-guru dan kakitangan SMKTK beramai-ramai berkunjung ke rumah teman-teman yang sudi membuka rumahnya untuk bermarharban. Itu acara utama,  disamping acara datang berziarah...dan yang paling utama dah tentulah menjamah hidangan yang sememangnya sengaja dihidangkan...

Dengan kekangan masa yang dihadapai, kunjungan ini hanya dapat dilakukan pada hari ini... iaitu hari-hari terakhir bulan Syawal. Masing-masing guru cantik berseri melaram dengan baju rayenya... mengalahkan anak-anaknya. Kira oklah tu...

Perjalanan ziarah marhaban didahului dengan mengunjungi rumah baru Cikgu A. Hadi Ambok Ingtang di Sungai Kuali, Kukup, Pontian.  Kemudian diikuti pula ke rumah pasangan Cigku Zamri Ismail dan Cikgu Mislin Sino. Ziarah dilanjutkan lagi mengunjungi rumah baru Cikgu Azman Jamil di Taman Impian Indah, Pontian. Lepas itu berkunjung pula ke rumah Cikgu Ishak Maliki juga di Taman Impian Indah. Juga rumah baru... Setelah menjamu selera guru-guru bergerak ke rumah Cikgu Maherunnisak di Lrg. Hj. Alias, Pontian. Ziarah berakhir di rumah Cikgu Rosfatmawati Hassan di Taman Semerah, Pontian. Terima kasih semua...


 











14 September 2012

SERONOKNYA HARVEST BUAH ROCKMELON DAN MUSKMELON...



Hari ini ahli-ahli Kelab Landskap dan Taman sama-sama ke RPH fertigasi untuk menuai buah-buah rockmelon dan muskmelon yang dah masak. Mengikut kiraan yang tepat, hari ini dah masuk hari yang ke 70 selepas ditanam. Dah sah dah... buah-buah itu dah masak. Banyak juga buah yang dapat dipetik. Terdapat juga buah yang belum cukup masak masih tergantung di pokoknya.

Buah-buah itu kemudian digredkan mengikut saiz. Semua ahli kelab dapat bahagian masing-masing. Atas budi bicara dan perbincangan ahli kelab, sebahagian buah-buah itu di berikan kepada guru-guru. Dapat jugalah guru-guru makan buah freeeee... Pada musim kali ini Cikgu Hasan Kasmuri memberi secara percuma kepada guru-guru. Selepas selesai menuai buah, ahli-ahli kelab mengambil kesempatan makan buah tersebut beramai-ramai. Semoga musim akan datang hasil tanaman buah secara fertigasi ini menjadi lebih baik.









13 September 2012

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 - 2025: MENCAPAI PENDIDIKAN BERKUALITI

Dalam memastikan negara tidak ketinggalan dan mampu berdaya saing, Kementerian Pelajaran mengambil inisiatif menyediakan satu sistem pendidikan negara yang berkualiti melalui Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025.

Laporan awal pelan tersebut memaklumkan, pelan itu menyediakan hala tuju dasar dan inisiatif pelaksanaan yang direncanakan dengan terperinci bagi mencapai matlamat sistem pendidikan negara yang dinamik serta memenuhi hasrat dan keperluan semua.

Pelan tersebut juga dihasilkan oleh kementerian melalui kajian dan penilaian yang mendalam serta penglibatan meluas pihak awam termasuk agensi luar seperti Bank Dunia, Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) dan Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD).

Lazimnya, kepelbagaian dan keadaan kompleks sistem pendidikan sesebuah negara yang ingin melaksanakan transformasi mengambil masa beberapa tahun sebelum hasilnya dapat dizahirkan dan dilihat.

Oleh yang demikian, kerajaan melalui Kementerian Pelajaran perlu segera memulakan tindakan berani, bersungguh-sungguh dan drastik dalam melaksanakan transformasi yang penting serta kritikal ini," jelas laporan itu.

Tambah laporan itu lagi, pelan tersebut mempunyai tiga objektif utama iaitu memahami prestasi dan cabaran semasa sistem pendidikan negara melalui penambahbaikan akses kepada pendidikan, meningkatkan kualiti, merapatkan jurang pencapaian dan menggalakkan perpaduan di kalangan murid serta memaksimumkan keberkesanan sistem.

Jelas laporan tersebut, ia juga memberi fokus kepada mewujudkan visi serta aspirasi jelas bagi sistem pendidikan dan setiap murid bermula 2013 hingga tahun 2025.

Selain itu, pelan pembangunan pendidikan ini turut menggariskan program transformasi menyeluruh bagi sistem pendidikan termasuk perubahan utama dalam Kementerian Pelajaran yang membolehkan ia memenuhi permintaan baharu, jangkaan meningkat dan sokongan transformasi perkhidmatan awam," jelas laporan itu.

Tambah laporan tersebut, hampir 98 peratus daripada lebih 3,000 responden yang mengikuti Dialog Nasional Pendidikan Negara (DNPN) berpendapat usaha kerajaan menjalankan kajian semula pendidikan adalah tepat pada masanya.

Jelas laporan itu, ada di kalangan responden turut berpendapat kajian semula itu seharusnya telah dilakukan lebih awal lagi.

Bagi memenuhi permintaan yang sentiasa meningkat, negara-negara lain sentiasa menambah baik pendekatan terhadap pendidikan dan Malaysia juga perlu melakukan perkara sedemikian," ujar laporan itu.

Dua bidang utama akan difokuskan dalam proses transformasi Kementerian Pelajaran bagi merealisasi aspirasi untuk meningkatkan akses, kualiti, ekuiti, perpaduan serta keberkesanan sistem pendidikan negara.

Laporan awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 menyebut, pertamanya kementerian akan memperkukuh sistem penyampaian untuk memastikan pelaksanaan dasar yang lebih baik.

Hal itu jelas laporan tersebut, menuntut penetapan semula peranan dan fungsi Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) dan memberikan lebih kuasa membuat keputusan serta keluwesan dan sikap tanggungjawab dalam menjalankan tugas bagi membolehkan penyelesaian yang sesuai dirancang dan disampaikan ke sekolah.

Individu yang berkebolehan dan komited pada semua peringkat organisasi merupakan nadi bagi menjayakan proses ini. Justeru kementerian akan terus meningkatkan cara untuk menarik, membangun dan mengekalkan individu yang berkemahiran bagi melaksanakan perubahan ini.

Usaha ini merangkumi keseluruhan organisasi daripada fungsi yang berkaitan dengan pendidikan seperti pembangunan kurikulum dan pendidikan guru hinggalah kepada fungsi pengurusan seperti perancangan pembangunan modal insan dan infrastruktur," jelas laporan itu.

Laporan tersebut menambah, menerusi bidang kedua pula, kementerian akan menambah baik produktiviti sumber dengan memberi tumpuan utama kepada keberhasilan murid dan memperuntukkan sumber kepada inisiatif yang mempunyai pulangan atas pelaburan (ROI) yang tinggi.

Usaha itu bukan sahaja memerlukan kemampuan mengagih semula peruntukan sedia ada kepada perkara yang perlu diutamakan tetapi pada dasarnya mengubah cara kementerian memperuntukkan sumber serta memantau projek dan perkhidmatan yang diberikan.

Melalui Gelombang Pertama yang meliputi pelaksanaan 2013 hingga 2015, kementerian akan memberi tumpuan mengkaji semula program-program dan perbelanjaan mengurus dalam usaha meningkatkan keberkesanan berbelanja dan mengagihkan semula sumber kepada penggerak yang mempunyai impak besar ke atas keberhasilan murid.

Semasa Gelombang Kedua pula (2016-2020), kementerian akan mengalih tumpuan dalam usaha pewajaran daripada melaksanakan kejayaan segera kepada pelaksanaan sistem secara meluas termasuk menghapuskan pertindihan bajet antara bahagian apabila proses penstrukturan semula berlaku," jelas laporan itu.

Bagi Gelombang Ketiga (2021 - 2025) pula, kementerian menjangkakan keseluruhan penstrukturan semula termasuk pelaksanaan rombakan dalam sistem dan proses pengurusan kewangan akan selesai.

Hasilnya, produktiviti sumber akan selari dengan standard antarabangsa. Sebagai contoh, tahap perbelanjaan awam seharusnya selari dengan sistem pendidikan negara lain yang mempunyai tahap prestasi yang hampir serupa dalam pentaksiran antarabangsa.

Dalam gelombang itu, kementerian juga akan memberi tumpuan untuk mengekalkan amalan terbaik bagi menjamin kecekapan kewangan yang dibangunkan semasa gelombang terdahulu," tambah laporan itu.

Sumber:  Utusan Malaysia

12 September 2012

WORLD'S TOP UNIVERSITIES 2012

According to the Times Higher Education website the list is made by 17,554 leading academics from 149 countries who have rated campuses across the world according to how good they thought their research and teaching were.

With university tuition fees rocketing and more applicants fighting for places, university reputation is set to be an even bigger focus for prospective students.

Here's all the data for you to explore. Let us know what you can do with it.

2012 reputation rank, University, and Country;

1 Harvard University United States
2 Massachusetts Institute of Technology United States
3 University of Cambridge United Kingdom
4 Stanford University United States
5 University of California, Berkeley United States
6 University of Oxford United Kingdom
7 Princeton University United States
8 University of Tokyo Japan
9 University of California, Los Angeles United States
10 Yale University United States
11 California Institute of Technology United States
12 University of Michigan United States
13 Imperial College London United Kingdom
14 University of Chicago United States
15 Columbia University United States
16 Cornell University United States
16 University of Toronto Canada
18 Johns Hopkins University United States
19 University of Pennsylvania United States
20 Kyoto University Japan
21 University College London United Kingdom
22 Swiss Federal Institute of Technology Zürich Switzerland
23 University of Illinois at Urbana Champaign United States
23 National University of Singapore Singapore
25 University of British Columbia Canada
25 McGill University Canada
27 University of Wisconsin-Madison United States
28 University of Washington United States
29 London School of Economics and Political Science United Kingdom
30 Tsinghua University China
31 University of California, San Francisco United States
32 University of Texas at Austin United States
33 Duke University United States
34 New York University United States
35 Northwestern University United States
36 University of California, San Diego United States
37 Carnegie Mellon University United States
38 Peking University China
39 The University of Hong Kong Hong Kong
39 University of Massachusetts United States
41 Georgia Institute of Technology United States
42 Ludwig-Maximilians-Universität München Germany
43 University of Melbourne Australia
44 Australian National University Australia
44 University of California, Davis United States
46 University of North Carolina at Chapel Hill United States
47 University of Minnesota United States
47 Purdue University United States
49 University of Edinburgh United Kingdom
50 The University of Sydney

Source: TIMES HIGHER EDUCATION, THOMSON REUTERS

SISTEM BARU PENDIDIKAN JIMAT MASA PEMBELAJARAN

Pembelajaran pintas yang membenarkan murid pencapaian tinggi menamatkan pengajian sekolah menengah dan rendah setahun lebih awal adalah antara cadangan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM). Murid akan menamatkan pengajian sekolah menengah dalam tempoh empat tahun berbanding lima sekarang, manakala peringkat sekolah rendah hanya setakat lima tahun.

Program kurikulum pintas membolehkan murid menamatkan sekolah menengah dan menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dalam tempoh empat tahun serta terbabit dalam aktiviti berbentuk memperkaya seperti projek kajian individu. Murid akan dipilih selepas Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan diuji setiap tahun bagi memastikan program itu berfaedah kepada serta tidak menjejaskan perkembangan diri.

Program laluan pintas pula memberi peluang kepada murid menduduki Tahun Satu dan Tahun Dua pada tahun yang sama. Bagaimanapun, satu saringan akan dilakukan pada peringkat awal Tahun Satu untuk mengenal pasti tahap kepintaran dan kecergasan murid menggunakan ujian standard yang dibangunkan oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Dalam pada itu, dianggarkan 10 hingga 15 peratus murid bakal berjaya melepasi standard ditetapkan bagi kemasukan setiap tahun dan selepas menjalani program, murid dinaikkan ke Tahun Tiga pada tahun berikutnya.

Selain itu, kementerian akan mewujudkan program untuk murid pintar cerdas dan berbakat dalam aspek tertentu seperti matematik, bahasa, muzik dan pendidikan seni. Ia antara tiga program perintis yang akan dilaksanakan, iaitu dua untuk murid pencapaian tinggi yang berdasarkan kajian dianggarkan hampir 15 peratus daripada populasi murid dan program bagi murid pintar cerdas.

Ketiga-tiga program perintis itu akan diperkenalkan dalam Gelombang Kedua (2016-2020) transformasi PPPM.

Kementerian akan melaksanakan Gelombang Pertama (2013-2015) dengan dalam tempoh tiga tahun berikut, tanda aras program ditetapkan dengan program pendidikan pintar cerdas terbaik.

Pada fasa terakhir pelan iaitu Gelombang Ketiga (2021-2025), kementerian akan memurnikan rangka kerja ketiga-tiga program rintis pintar cerdas dan berbakat, serta memperluaskannya pada peringkat kebangsaan.

11 PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN 2013 - 2025


Dato' Seri Najib Tun Razak bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin menunjukkan
buku Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
di Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 11 September 2012
Proses transformasi sistem pendidikan akan dilaksana dalam tempoh 13 tahun dengan Gelombang 1 (2012-2015) menumpukan kepada usaha memperbaiki sistem dengan memberi sokongan guru dan tumpuan kepada kemahiran asas; Gelombang 2 (2016-2020) pula mempercepatkan penambahbaikan sistem; dan Gelombang 3 (2021-2025) ke arah kecemerlangan menerusi operasi yang lebih fleksibel.

Pelan itu menyasarkan hasil pada lima aspek iaitu akses, kualiti, kesaksamaan, perpaduan dan kecekapan. Pelan turut menyasarkan pembangunan pelajar yang memiliki enam sifat utama untuk membolehkan mereka bersaing di peringkat global iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran diwbahasa, beretika dan beragama, serta beridentiti kebangsaan.

Pelan tersebut dibuat dalam konteks peningkatan standard pendidikan antarabangsa, aspirasi kerajaan untuk mempersiapkan kanak-kanak di Malaysia dalam menghadapi abad ke-21 serta harapan menggunung masyarakat serta ibu bapa terhadap dasar pendidikan.
Sebelas anjakan yang digariskan Kementerian Pelajaran ialah:


1. Menyediakan akses sama rata untuk pendidikan berkualiti dengan standard antarabangsa;
  • Melancarkan Kurikulum Standard sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang disemak pada 2017.
  • Melaksanakan laluan pembelajaran pintas selain pendidikan arus perdana termasuk murid cemerlang menamatkan pengajian sekolah menengah dalam masa empat tahun berbanding lima tahun sekarang dan lima tahun bagi sekolah rendah.

2. Memastikan setiap pelajar fasih dalam Bahasa Malaysia dan Inggeris;
  • Meluaskan program LINUS supaya meliputi Bahasa Inggeris.
  • Seramai 70,000 guru Bahasa Inggeris lulus Ujian Penempatan Cambridge (CPT) dalam tempoh 2 tahun.
  • Kurikulum Bahasa malaysia yang standard akan diperkenal di peringkat rendah.

3. Membangunkan rakyat Malaysia yang dipacu nilai murni;
  • Mengukuhkan Pendidikan Islam, Pendidikan Moral dan Sivik menjelang 2017.
  • Mengkaji kemungkinan murid Islam dan bukan Islam berkongsi kelas sama apabila nilai-nilai sejagar diajar.

4. Menjadikan perguruan sebagai profesion pilihan;
  • Mengetatkan syarat kemasukan latihan perguruan dengan sasaran 30 peratus teratas kelompok pelajar cemerlang menyertai profession itu.
  • Guru berprestasi tinggi berpeluang menikmati kenaikan pangkat daripada DG41 sehingga DG54 dalam tempoh kurang 25 tahun.

5. Memastikan pemimpin sekolah berprestasi tinggi di setiap sekolah;
  • Kriteria pemilihan pengetua dan guru besar berasaskan persaingan dan mengukuhkan penggantian mulai 2013.

6. Memperkasakan Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah dan sekolah untuk menyelesaikan isu mengikut keperluan;
  • Kementerian akan menempatkan Jurulatih Mata Pelajaran Khusus Program Penambahbaikan Sekolah dan Pengetua Rakan Penambahbaikan Sekolah secara sepenuh masa di PPD.
  • Membenarkan fleksibiliti operasi pengagihan bajet dan pelaksanaan kurikulum.

7. Memanfaatkan teknologi komunikasi dan maklumat untuk meningkatkan kualiti pembelajaran di seluruh Malaysia;
  • Meningkatkan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui pelaksanaan 1BestariNet bagi 10,000 sekolah.

8. Menambah baik keupayaan penyampaian dan kapasiti kementerian;
  • Struktur organisasi kementerian akan disusun semula agar fungsi tidak bertindih.

9. Bekerjasama dengan ibu bapa, masyarakat dan sektor swasta;
  • Memperluaskan Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah (SAPS) membolehkan ibu bapa mementau prestasi anak secara dalam talian.
  • Menambah bilangan Sekolah Amanah kepada 500 buah menjelang 2025.

10. Memaksimumkan kemenjadian pelajar bagi setiap ringgit yang dibelanja;
  • Mengaitkan setiap program dengan keberhasilan murid yang hendak dicapai dan merasionalisasi program berimpak rendah setiap tahun.

11. Meningkatkan ketelusan untuk kebertanggungjawaban umum.
  • Semua pihak berkaitan akan mempunyai akses yang tetap dan telus berkenaan tahap kemajuan setiap inisiatif yang dilaksanakan.
  • Semakan komprehensif akan dilakukan pada tahun 2015, 2020 dan 2025. 

09 September 2012

TOP UNIVERSITIES IN SOUTH EAST ASIA 2012

Ranking of Top 50 universities in South East Asia region, according to the Ranking Web of World Universities:

Regional Rank, World Rank, Institution

  1. 135 National University of Singapore
  2. 295 Prince of Songkla University
  3. 369 Chulalongkorn University
  4. 418 Kasetsart University
  5. 442 Nanyang Technological University
  6. 548 Mahidol University
  7. 623 Gadjah Mada University
  8. 633 Chiang Mai University
  9. 675 Thammasat University
  10. 676 Institute of Technology Bandung
  11. 680 Khon Kaen University
  12. 709 Asian Institute of Technology Thailand
  13. 845 Universiti Sains Malaysia
  14. 868 King Mongkuts University of Technology
  15. 906 University of Indonesia
  16. 917 University of the Philippines Diliman
  17. 920 Universiti Teknologi Malaysia
  18. 962 University of Malaya
  19. 1049 King Mongkut's Institute of Technology Ladkrabang
  20. 1053 Universiti Putra Malaysia
  21. 1146 Universiti Kebangsaan Malaysia
  22. 1171 Srinakharinwirot University
  23. 1181 Naresuan University
  24. 1220 Assumption University of Thailand
  25. 1222 Silpakorn University
  26. 1230 Multimedia University
  27. 1271 Suranaree University of Technology
  28. 1278 Burapha University
  29. 1340 Universiti Teknologi Mara
  30. 1392 Ramkhamhaeng University
  31. 1393 Mahasarakham University
  32. 1444 International Islamic University Malaysia
  33. 1522 Ho Chi Minh City University of Technology
  34. 1554 University of the Thai Chamber of Commerce
  35. 1596 Ho Chi Minh City University of Natural Sciences
  36. 1600 De la Salle University Manila
  37. 1604 Gunadarma University
  38. 1630 Universiti Utara Malaysia
  39. 1698 Can Tho University
  40. 1714 Ubonratchathani University
  41. 1732 Vietnam National University
  42. 1736 Bangkok University
  43. 1756 Sripatum University
  44. 1762 Institut Teknologi Sepuluh Nopember
  45. 1768 Sukhothai Thammathirat Open University
  46. 1866 Sdusuan Dusit Rajabhat University
  47. 1905 National Institute of Development Administration
  48. 1960 Sekolah Tinggi Teknologi Telko
  49. 1968 Walailak University
  50. 1992 Ateneo de Manila University

Source: Cybermetrics Lab (2009). Regional and Global Ranking of South-East Asia region. CCHS-CSIC, Madrid, Spain - www.webometrics.info

RANKING UNIVERSITI TERBAIK DI MALAYSIA TAHUN 2012

Pada tahun ini dilihat berlaku banyak perubahan dari segi senarai ranking universiti terbaik di Malaysia. Pada tahun ini iaitu tahun 2012, Universiti Putra Malaysia(UPM) berada di ranking pertama dalam senarai ranking univerisiti terbaik di Malaysia. Tahniah diucapkan kepada UPM. Kejayaan ini mungkin disebabkan UPM merupakan universiti pertama di Malaysia yang mendapat akreditasi daripada badan antarabangsa iaitu AACSB.

“Akreditasi AACSB adalah ciri kecemerlangan dalam pendidikan perniagaan yang hanya diperoleh oleh kurang lima peratus daripada program perniagaan di dunia.”

Naib Canselor UPM, Datuk Dr Radin Umar Radin Sohadi berkata pengiktirafan itu diperoleh untuk Fakulti Ekonomi dan Pengurusan dan Putra Business School sekaligus menjadikan UPM universiti keenam di Asia Tenggara yang menerima akreditasi tersebut.

AACSB yang ditubuhkan pada 1916 adalah badan akreditasi antarabangsa yang tertua untuk sekolah perniagaan di universti yang menawarkan program sarjana muda, sarjana dan ijazah doktor falsafah dalam bidang perniagaan dan perakaunan.

Kejayaan UPM itu diumumkan oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif AACSB John J. Fernandes di Tampa, Florida Amerika Syarikat melalui laman web www.aacsb.edu pada 26 Julai lepas.

Antara universiti antarabangsa yang telah mendapat pengiktirafan sama ialah Texas Universiti di Amerika Syarikat; Universiti Nasional Chonnam dan Universiti Dongguk di Korea Selatan; Universiti Istanbul di Turki dan Universiti Peking di China.

Senarai Ranking Universiti Terbaik Malaysia 2012 :
  1. Universiti Putra Malaysia (UPM)
  2. Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
  3. Universiti Sains Malaysia (USM)
  4. Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
  5. Universiti Malaya (UM)
  6. Universiti Teknologi MARA (UiTM)
  7. Multimedia Universiti (MMU)
  8. Universiti Malaysia Sabah (UMS)
  9. Universiti Malaysia Perlis (Unimap)
  10. Universiti Islam Antarabangsa (UIA)
  11. Universiti Teknologi Petronas (UTP)
  12. Universiti Tenaga Nasional (Uniten)
  13. Universiti Utara Malaysia (UUM)
  14. Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR)
  15. Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
  16. Universiti Malaysia Sarawak (Unimas)
  17. Universiti Malaysia Pahang (UMP)
  18. Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
  19. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)
  20. Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
  21. Open University Malaysia
  22. Universiti Teknikal Malaysia Melaka
  23. International Medical University
  24. Taylor’s University College
  25. Tunku Abdul Rahman College
  26. Universiti Pertahanan Nasional Malaysia
  27. University of Nottingam Malaysia
  28. UCSI University
  29. Monash University Malaysia
  30. Malaysia Theological Seminary
  31. Universiti Kuala Lumpur
  32. Curtin University of Technology Sarawak Campus
  33. Universiti Industri Selangor
  34. Selangor International Islamic University College
  35. Al Madinah International University
  36. Wawasan Open University
  37. University Tun Abdul Razak
  38. KDU College
  39. Universiti Malaysia Kelantan
  40. Asia Pasific Institute of Information Technology
  41. Help University College
  42. Sunway University College
  43. INSANIAH University College
  44. Universiti Sultan Zainal Abidin
  45. Segi College
  46. University of Malaya Medical Center & Faculty of Medicine
  47. Majlis Peperiksaan Malaysia
  48. Malaysian Institute of Management
  49. Limkokwing University of Creative Technology
  50. Disted-Stamford College

07 September 2012

PASUKAN FUTSAL SMK TELOK KERANG MENJUARAI PERTANDINGAN FUTSAL PIALA MENTERI PELAJARAN 1M1S DAERAH PONTIAN

Kami mengucapkan tahniah kepada team futsal SMKTK atas kejayaan menjuarai pertandingan futsal Piala Perdana Menteri 1Murid1Sukan daerah Pontian. Di perlawanan akhir team ini berjaya menewaskan team SMK Benut A dengan jaringan 2-1 dalam sepakan penalti. Status sebagai juara akan melayakkan pasukan ini untuk mewakili Pontian ke pertandingan peringkat negeri Johor.

Teruskan usaha...kejayaan tidak mustahil dicapai jika kita terus berusaha. Syabas dan tahniah daripada kami warga SMKTK.





SUATU PAGI DI RPH FERTIGASI: BUAH ROCKMELON DAN MUSKMELON DAH BESAR

Suasana pagi sungguh nyaman. Cahaya matahari bersinar terang melimpahi ke segenap ruang di kawasan sekolah. Di bawah RPH kelihatan buah-buah rockmelon dan muskmelon menyerlahkan diri memperlihatkan kewujudannya di kawasan sekolah. Inilah hasil kerja dan usaha pelajar-pelajar ahli Kelab Taman dan Landskap di bawah bimbingan dan pimpinan Cikgu Hasan Kasmuri yang menanam buah-buah ini pada pusingan kedua pada tahun ini. Buah-buah ini perlu dibungkus agar tidak diserang serangga pemusnah/perosak. Diorang tu juga makhluk Allah yang kerjanya mencari peluang untuk kehidupan diorang. Kitalah yang bertanggungjawab menjaga keselamatan buah-buah itu dengan cara membungkusnya...agar selamat dan dapat menuai hasilnya dan dapat menikmati kalazatan buah itu...