28 January 2010

JOHOR SASAR LEBIH BANYAK SEKOLAH BERPRESTASI TINGGI

JOHOR BAHRU 27 Jan. - Jabatan Pelajaran Negeri Johor merancang untuk mewujudkan lebih banyak sekolah di negeri ini mendapat status Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) di masa hadapan. Pengarah JPN Johor, Sufaat Tumin berkata, sasaran itu boleh dicapai melalui Perancangan Strategik Tiga Tahun yang diperkenalkan jabatannya sejak tahun lalu.

"Dalam tempoh tiga tahun kita menyasarkan 20 peratus sekolah yang kita calonkan untuk SBT akan mendapat status tersebut," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Sekolah kebangsaan Bandar Baru UDA 2 yang tersenarai antara 20 SBT di seluruh negara di sini hari ini. Katanya pelan itu mula membuahkan hasil apabila dua daripada 10 buah sekolah di negeri ini yang dicalonkan sebagai SBT telah menerima status tersebut. Selain SKBU2, sebuah lagi sekolah yang mendapat status SBT dari Johor ialah Sekolah Tun fatimah (STF).

Sufaat berkata, bagi mewujudkan lebih banyak SBT di negeri itu, pihaknya menekankan agar sekolah-sekolah mempunyai visi untuk menjadi sekolah yang unggul melalui pembangunan pendidikan berkualiti. Sehubungan dengan itu, pihaknya akan berusaha meningkatkan kualiti kepimpinan pengetua dan guru besar yang lebih berwibawa disamping menggalakkan budaya innovasi di kalangan guru.

"Turut ditekankan ialah kemudahan sekolah yang berkualiti disamping mempunyai sistem pengurusan yang cekap dan berkesan untuk melahirkan pelajar yang berkualiti," katanya.

SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :