Penjaminan kualiti merupakan piawaian untuk
menentukan kualiti pelaksanaan PBS mengikut garis panduan yang
ditetapkan.Kualiti hendaklah menjadi keutamaan dalam semua aspek dan peringkat pentaksiran.
Pentaksiran yang berkualiti akan menghasilkan maklumat yang tepat dan
menunjukkan keadaan sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Maklumat
yangtepat boleh membantupembuat dan penentu dasar melakukan perubahan bagi
tujuan meningkatkan pengajaran dan pembelajaran. Indikator atau petunjuk utama
bagi penjaminan kualiti dalam pentaksiran ialah kesahan dan kebolehpercayaan
skor, kebolehtadbiran instrumen dan keadilan kepada calon.
Penjaminan kualiti dalam pelaksanaan PBS dilakukan
melalui:
1. Pementoran
2. Penyelarasan
3. Pemantauan
4. Pengesanan
1. PEMENTORAN
Pementoran adalah proses membantu, memudah cara dan
membimbing guru. Pementoran dalam konteks Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
adalah satu proses yang dijalankan untuk penjaminan kualiti bagi membantu,
memudah cara, membimbing, meningkatkan pengetahuan dan kefahaman guru untuk pelaksanakan
PBS mengikut prosedur dan garis panduan yang ditetapkan.
a. Tempoh
Pelaksanaan:
Aktiviti pementoran dijalankan sebelum, semasa dan
atau selepas pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah.
b. Objektif
Pementoran:
i. Memberi
bimbingan, khidmat bantu dan nasihat mengenai pelaksanaan danpengurusan PBS
ii. Meningkatkan kemahiran pelaksanaan pentaksiran
dalam kalangan guru yang dibimbing.
iii. Meningkatkan kompetensi dan keyakinan guru
yang dibimbing.
iv. Membantu guru menyelesaikan masalah pelaksanaan
PBS.
v. Membina rangkaian kerja dan hubungan profesional
antara mentor dan guru yang dibimbing.
c. Jenis Pementoran:
i. Formal
Pementoran formal dijalankan oleh JK PBS secara
berjadual dalam mesyuarat atau sesi peningkatan profesionalisme guru.
ii. Informal
Pementoran informal dijalankan oleh JK PBS sebelum,
semasa atau selepas pelaksanaan PBS tanpa jadual yang ditetapkan.
d. Mentor:
i. Mentor dalaman terdiri daripada:
GKMP / Ketua Bidang
Ketua Panitia
Guru Cemerlang
Jurulatih Utama
Mana-mana guru yang dilantik oleh Pengetua / Guru
Besar / JK PBS
ii. Mentor luaran terdiri daripada:
Petugas yang dilantik oleh LP
Petugas yang dilantik oleh JPN
Petugas yang dilantik oleh PPD
e. Peranan Mentor:
i. Membimbing guru menggunakan standard prestasi
dan aplikasi SPPBS.
ii. Membantu guru menyediakan instrumen pentaksiran.
iii. Memberi pendedahan pelbagai jenis instrumen
pentaksiran.
iv. Memastikan pelaksanaan pentaksiran seiring
dengan Pengajaran dan pembelajaran.
v. Mendapatkan maklum balas untuk penambahbaikan
pengajaran.
vi. Membantu m nyelesaikan masalah yang di hadapi
oleh guru yang dibimbing.
2. PENYELARASAN
Penyelarasan adalah satu proses penjaminan kualiti
untuk memastikan keseragaman pelaksanaan tugasan dan penskoran demi keadilan
kepada calon serta kesahan dan kebolehpercayaan skor pentaksiran.
a. Tempoh Pelaksanaan:
Kekerapan aktiviti penyelarasan adalah sepanjang
tempoh pelaksanaan PBS dan mengikut jadual yang ditentukan oleh JK PBS.
b. Objektif Penyelarasan:
i. Menyeragamkan kefahaman terhadap kehendak
tugasan dan kriteria penskoran.
ii. Menyeragamkan skor pentaksiran sekolah yang
diberikan oleh guru berdasarkan pernyataan standard, deskriptor dan evidens
dalam dokumen standard prestasi.
iii. Menyeragamkan skor pentaksiran pusat yang
diberikan oleh guru berdasarkan kriteria penskoran sesuatu tugasan yang
ditetapkan.
iv. Menyeragamkan alat, bahan dan situasi mengikut
kriteria yang telah ditetapkan untuk menghasilkan skor yang terlaras.
v. Memastikan kesahan dan kebolehpercayaan skor
dalam pelaksanaan PBS
oleh guru di sekolah.
vi. Memastikan skor yang diberikan menepati
keupayaan dan prestasi murid.
vii. Memastikan skor yang diberikan adalah adil bagi
semua murid.
c.Jenis Penyelarasan:
i. Penyelarasan dalaman dijalankan bagi
menyelaraskan kefah aman mengenai tugasan dan penskoran pentaksiran pusat
antara guru-guru mata pelajaran dalam sekolah yang sama.
ii. Penyelarasan luaran dijalankan bagi
menyelaraskan kefahaman mengenai tugasan dan penskoran pentaksiran pusat antara
guru-guru mata pelajaran di seluruh negara.
d. Personali.
I. Penyelaras dalaman:
GKMP
Guru Cemerlang
Ketua Panitia
Jurulatih Utama
Guru yang dilantik oleh Pengetua / Guru Besar / JK
PBS
ii. Penyelaras luaran
Petugas yang dilantik oleh LP
Petugas yang dilantik oleh JPN
Petugas yang dilantik oleh PPD
e. Pelaksanaan Penyelarasan:
i. Sebelum Penyelarasan:
JK PBS peringkat JPN, PPD dan sekolah menentukan
tarikh, tempat dan masa penyelarasan. Mengadakan perbincangan mengenai
-Kefahaman tentang standard prestasi atau tugasan
-Kesesuaian instrumen yang digunakan
-Kefahaman tentang penskoran
-Pemilihan evidens murid untuk penyelarasan skor
ii. Semasa Penyelarasan:
Memilih evidens murid mengikut aras pencapaian
Membanding skor yang diberikan oleh guru
Menyelaras pemberian skor
iii. Selepas Penyelarasan:
Menyediakan laporan penyelarasan
Menyelaras skor murid, jika perlu
3. PEMANTAUAN
Pemantauan adalah satu proses penjaminan kualiti
bagi memastikan pelaksanaan PBS mengikut prosedur dan garis panduan yang
ditetapkan oleh LP. Kekerapan aktiviti pemantauan adalah sepanjang tempoh pelaksanaan
PBS dan mengikut jadual yang ditentukan oleh JKPBS.
a. Objektif
Pemantauan:
i. Memastikan arahan pelaksanaan PBS dipatuhi
ii. Mengenal pasti masalah pelaksanaan PBS oleh guru
di sekolah.
iiii. Membantu menyelesaikan masalah pelaksanaan PBS
oleh guru.
iv. Mengelakkan berlakunya penyelewengan dan
ketidakakuran.
v. Menyediakan lapor an pelaksanaan PBS untuk tujuan
penambahbaikan.
b.Pemantau:
i. Pemantau dalaman:
Pemantauan dalaman dilaksanakan oleh pihak sekolah.
Pemantau dalaman ialah:
Pengetua / Guru Besar
Guru Penolong Kanan
GKMP
Guru Cemerlang
Ketua Panitia
Jurulatih Utama
Guru yang dilantik oleh Pengetua/ Guru Besar
ii. Pemantau luaran:
Pemantauan luaran dilaksanakan oleh pegawai yang
dilantik oleh PPD, JPN, LP dan pegawai dari bahagian-bahagian lain dalam KPM.
Pemantau luaran ialah:
Pegawai LP
Pegawai JPN
Pegawai PPD
Pegawai dari Bahagian-bahagian lain Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM)
Pegawai yang dilantik oleh PPD, JPN dan LP
c. Pelaksanaan Pemantauan:
i. Sebelum Pemantauan:
JK PBS peringkat JPN, PPD dan sekolah merancang
pemantauan PBS.
Menyediakan instrumen pemantauan.
ii. Semasa pemantauan:
Menyemak bahan dan maklumat yang dipantau.
Membuat pemerhatian pelaksanaan PBS.
Menggunakan instrumen pemantauan yang telah dilengkapkan
untuk memberi khidmat nasihat.
iii. Selepas pemantauan:
Melaporkan dapatan pemantauan.
Menyenaraikan kekuatan dan kelemahan pelaksanaan
PBS.
Memberi cadangan tindakan susulan mengenai
pelaksanaan PBS.
4. PENGESANAN
Pengesanan ialah satu proses penjaminan kualiti
bagi memastikan instrumen pentaksiran yang digunakan mampu menghasilkan skor
yang sah dan boleh dipercayai. Oleh kerana PBS ialah satu proses pentaksiran
yang dilakukan secara berterusan maka kekerapan aktiviti pengesanan adalah
sepanjang tempoh pelaksanaan PBS.
a. Objektif Pengesanan:
i. Mengenal pasti kekuatan, kelemahan dan kebolehlaksanaan
instrumen pentaksiran.
ii. Memastikan skor yang diperoleh mempunyai kesahan
dan kebolehpercayaan yang tinggi.
iii. Mencadangkan penambahbaikan instrumen
pentaksiran.
iv. Mencadangkan kepelbagaian instrumen pentaksiran
b. Pengesanan:
i. Pengesanan Dalaman
Pengesanan dalaman dijalankan bagi menilai
kesesuaian, kekuatan dan kelemahan instrumen pentaksiran yang digunakan dalam
pelaksanaan PS untuk mendapatkan evidens tentang penguasaan murid. Instrumen pentaksiran ini adalah tugasan danenskoran yang
diberikan oleh guru untuk mentaksir murid.
Pegawai pengesanan dalaman:
GKMP
Guru Cemerlang
Ketua Panitia
Jurulatih Utama
Guru yang dilantik oleh Pengetua /Guru besar /JK
PBS
ii. Pengesanan
Luar
Pengesanan luar dijalankan bagi menilai kesesuaian,
kekuatan dan kelemahan instrumen pentaksiran yang digunakan dalam pelaksanaan PP.
Instrumen pentaksiran ini adalah tugasan dan penskoran yang dibina oleh Lembaga
Peperiksaan.
Pegawai pengesanan luaran:
Petugas yang dilantik oleh LP
c. Pelaksanaan Pengesanan:
i. Sebelum pengesanan:
Pegawai LP menentukan tarikh, tempat, masa
pengesanan.
Menyemak Dokumen Standard Prestasi dan instrumen
pentaksiran pusatyang berkenaan.
ii. Semasa pengesanan:
Menyenaraikan isu kebolehtadbiran dan kesesuaian
instrumen pentaksiran.
Mencadangkan penyelesaian.
iii. Selepas pengesanan:
Memastikan cadangan penyelesaian dilaksanakan.
Membuat penambaikan instrumen pentaksiran.
Melaksanakan program pengesanan semula