21 August 2010

SUMBANGAN DERMA ANAK-ANAK YATIM DAN PELAJAR MISKIN SMK TELOK KERANG

Hari ini satu surat siaran mengenai sumbangan derma anak-anak yatim dan pelajar miskin sempena Ramadhan almubarak telah diedarkan. Kepada warga SMKTK kami mohon jasa baik agar dapat memberi sumbangan ikhlas tersebut.

Salah satu pintu yang dibuka oleh Allah untuk meraih keuntungan besar daripada bulan Ramadhan adalah melalui sedekah. Islam sering menganjurkan umatnya untuk banyak bersedekah. Pada bulan Ramadhan, amalan ini menjadi lebih digalakkan lagi. Demikianlah sepatutnya akhlak seorang mukmin, yaitu dermawan. Allah dan RasulNya memerintahkan bahkan memberi contoh kepada umat Islam untuk menjadi orang yang dermawan serta pemurah.

Ketahuilah bahwa kedermawanan adalah salah satu sifat Allah Ta’ala, sebagaimana hadis:‏إن الله تعالى جواد يحب الجود ويحب معالي الأخلاق ويكره سفسافها“Sesungguhnya Allah Ta’ala itu Maha Memberi, Ia mencintai kedermawanan serta akhlak yang mulia, Ia membenci akhlak yang buruk.” (HR. Al Baihaqi, di shahihkan Al Albani dalam Shahihul Jami’, 1744)

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sedekah yang paling utama adalah sedekah pada bulan Ramadhan”. (Riwayat At-Tarmizi)

Setiap umat Islam seharusnya berlumba-lumba untuk melakukan kebajikan di bulan Ramadhan tanpa memikirkan sebarang kerugian seperti memperbanyakkan bersedekah kerana balasan di atas setiap satu kebajikan itu adalah amat besar di sisi Allah di hari akhirat kelak.

Bersedekah adalah tanda bahawa seseorang itu mensyukuri nikmat yang dikurniakan Allah. Sebaliknya orang yang bersifat kedekut adalah orang yang tamak. Sedangkan Allah SWT sahaja yang memiliki segala sesuatu dan Dia berhak merampas kembali nikmat tersebut pada bila-bila masa yang dikehendaki-Nya. Oleh itu Islam mengatakan bahawa keberkatan rezeki itu adalah bergantung kepada cara bagaimana seseorang menyalurkan atau membelanjakan rezeki yang diperolehinya sama ada kepada kebaikan atau keburukan.

Kepada warga SMKTK yang ingin membuat sumbangan ikhlas, sila serahkannya kepada Cikgu Hajjah Kasidah binti Sadimon (019-7807552) dan Ustazah Hajjah Hasnuli binti Abu Setaman (019-7076575) sebelum atau pada 27 Ogos 2010.

Pada 30 Ogos 2010 iaitu pada petang Isnin, akan diadakan majlis berbuka puasa dan penyampaian derma anak-anak yatim dan pelajar miskin SMKTK bertempat di Bilik Katering. Kepada semua guru, kakitangan sokongan dan kakitangan swasta dijemput hadir.

SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :