Tingkah laku kepemimpinan guru bertujuan mengenal pasti peluang-peluang baru, serta membentuk, menghubung, dan mengilhamkan para pelajar dengan visi masa depannya. Seterusnya ia membentuk kata sepakat tentang matlamat dan keutamaan penambahbaikan sekolah.
Kepemimpinan guru itu adalah:
- Menggalakkan pengupayaan kepada para pelajar bagi membantu guru.
- Menggalakkan kepercayaan pada kebolehan dan membina keyakinan diri.
- Memberi kuasa dan percaya pada pelajar dalam menjalankan tugas.
- Menganggap semua guru sebagai agen perubahan dan memberi kuasa melakukan perubahan.
- Menunjukkan tingkah laku yang fleksibel.
- Menunjukkan sikap berhati-hati dalam menyelesaikan masalah.
- Menunjukkan sikap yang sensitif pada misi.
- Meningkatkan tahap kematangan dan menggalakkan para pelajar mencapai satu tahap yang lebih tinggi.
- Mementingkan semangat berpasukan.