25 August 2013

MARHABAN AIDILFITRI 2013

Pagi ini guru-guru dan kakitangan SMK Telok Kerang beramai-ramai bergerak dari satu rumah ke rumah untuk bermarhaban. Masing-masing bawa sekali suami/isteri dan anak-anak. Rumah pertama yang dituju ialah rumah Cikgu Hjh Kasidah bt Sadimon, diikuti pula rumah Cikgu Roslinda bt Alianto. Rumah ketiga pula ialah rumah Cikgu Norlia bt Sabri dan seterusnya ialah rumah Cikgu Shamsul Sazali b Salimin. Rumah terakhir yang dikunjungi ialah rumah Cikgu Mohd Muslim b Japri.

Aidilfitri adalah hari mengeratkan tali siturrahim dan kasih sayang sesama jiran tetagga dan sahabat handai. Harapan kami agar dengan bermarhaban ke rumah sahabat-sahabat ini boleh membawa kepada kesejahteraan dalam kehidupan berkeluarga, bermasyarakat dan bernegara. Seterusnya dengan bermarhaban ini dapat mengukuhkan persaudaraan dan silaturrahim melalui ucapan salam aidilfitri, berziarah, bermaafan dan berselawat.

Islam meletakkan nilai persaudaraan dan kasih sayang itu di tempat yang tinggi. Hubungan persaudraan yang baik adalah satu usaha untuk membentuk individu yang berkualiti. Ini boleh membawa kepada kesejahteraan dalam kehidupan berkeluarga dan bermasyarakat. Aidilfitri memberi peluang yang luas ke arah pengukuhan perhubungan kekeluargaan dan  persaudaraan melalui ucapan salam Aidilfitri, bermaafan dan peluk cium dalam keluarga.

Terima kasih semua... Selamat hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.

Doa bermarhaban Aidilfitri:
"Segala pujian itu bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam. Rahmat dan sejahtera atas junjungan kami Nabi Muhammad semulia-mulia Rasul dan juga atas sekelian keluarga dan sahabat-sahabat Baginda.
Ya Allah Tuhan yang mentadbir seluruh keadaan. Tuhan yang maha pemurah dan maha tinggi. Dengan limpah dan kemurahan-Mu tukarkanlah apa kiranya keadaan kami ini kepada sebaik-baik keadaan. Berkatkanlah kami dan sekelian kaum muslimin bersempena dengan bulan Syawal ini. 
Ya Allah wahai Tuhan yang Dialah sebaik-baik tempat dihadapkan permohonan. Perkenankan apa kiranya doa permohonan kami ini dan kurniakanlah lagi peluang bagi kami menemui bulan Syawal ini kepada kami dari tahun demi tahun hingga beberapa masa. 
Dan kami mohon semoga Tuhan kami berkati tuan rumah ini Cikgu ...............................,  serta lanjutkan umurnya dalam iman, mendapat rezeki halal dan diselisihkan daripada rezeki haram. Mohon limpah rahmat-Mu jua ya Alah Tuhan yang sebaik-baik yang mengurniakan rahmat.
Barang dicucuri rahmat dan sejahtera atas junjungan kami Nabi Muhammad dan sekelian keluarga dan sahabat-sahabat Baginda. Segala pujian itu bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam."















SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :