04 July 2014

FORMAT PT3 BAGI SUBJEK-SUBJEK


FORMAT PT3 BAGI SUBJEK-SUBJEK 

1.  Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Bertulis)

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif. 

Tempoh 
Dua jam  

Konstruk 
a. Pengetahuan dan kefahamam tentang sistem bahasa
b. Kemahiran aplikasi bahasa
c. Kemahiran kreatif aprisiasi (membaca dan menulis)
 

Kaedah Penskoran 
Analitik atau holistik 

Bentuk Ujian 
Objektif atau subjektif  

Jenis Item 
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk 

Tajuk 
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga 

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan 

Pemeriksaan
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu
 

Mode 
Murid memberikan respon secara individu 


2. Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Bertutur)

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara lisan 

Tempoh 
10 - 30 minit 

Konstruk 
Kemahiran mendengar dan bertutur 

Kaedah Penskoran 
Analitik atau holistik 

Jenis Item 
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk 

Tugasan 
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga 

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan 

Pemeriksaan 
Guru memberi skor semasa ujian dijalankan secara individu 

Mode
Murid memberikan respon secara individu 



3.  Format PT3 Bagi Subjek Bahasa (Ujian Lisan - Mendengar)

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk mendengar rakaman audio dan memberikan respon  secara bertulis

Tempoh 
30 minit 

Konstruk 
Kemahiran mendengar dan memahami  

Kaedah Penskoran 
Analitik  

Jenis Item 
Respon terhad / respon terbuka / objektif pelbagai bentuk 

Tajuk 
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga 

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan 

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran 

Mode 
Murid memberikan respon secara individu 


4.  Format PT3 Bagi Subjek Matematik (Ujian Bertulis) 

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif. 

Tempoh 
Dua jam 

Konstruk 
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran 

Kaedah Penskoran
Analitik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan panduan penskoran 


Mode 
Murid memberikan respon secara individu 


5.  Format PT3 Bagi Subjek Sains (Ujian Bertulis) 

Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.

Tempoh
Dua jam

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu

6.  Format PT3 Bagi Subjek Pendidikan Islam (Ujian Bertulis) 

Penerangan 
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.

Tempoh
Dua jam

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu


7.  Format PT3 Bagi Subjek Kemahiran Hidup KHB (Ujian Bertulis)

Penerangan
Tugasan memerlukan murid untuk memberikan respon  secara bertulis dalam bentuk ujian objektif atau subjektif.

Tempoh
Dua jam

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman dan Kemahiran

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Bentuk Ujian
Objektif atau subjektif

Jenis Item
Respon terhad / respon terbuka / berstruktur / objektif pelbagai bentuk

Tajuk
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan perlajaran tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan dalam tempoh yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan Panduan Penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu

8.  Format PT3 Bagi Subjek Geografi (Pelbagai Instrumen)

Bagi subjek Geografi, kaedah Pelbagai Instrumen digunakan. Pelbagai instrumen yang dimaksudkan adalah boleh diadakan dalam bentuk:
1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan


9.  Format PT3 Bagi Subjek Sejarah (Pelbagai Instrumen)

Bagi subjek Sejarah, kaedah Pelbagai Instrumen digunakan. Pelbagai instrumen yang dimaksudkan adalah boleh diadakan dalam bentuk:
1) Tugasan bertulis
2) Ujian amali
3) Projek
4) Kajian Lapangan
5) Kajian Kes
6) Demonstrasi
7) Persembahan


Format Pelbagai Instrumen Dalam PT3 
Berikut adalah format bagi Pelbagai Instrumen dalam PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) yang digunapakai bagi subjek Geografi dan Sejarah.  

1. Tugasan Bertulis 

Penerangan 
Tugasan yang memerlukan murid membuat laporan atau dokumen mengikut spesifikasi atau format yang ditetapkan , menghasilkan karya kreatif, ciptaan dan gubahan dalam bentuk tulisan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



2.  Projek 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid menghasilkan sesuatu produk dan membuat pelaporan tentang produk / artifak yang dihasilkan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



3.  Kajian Lapangan 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian di luar bilik darjah atau di makmal untuk mendapatkan data dan maklumat serta membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



4. Kajian Kes 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan
 



5.  Kerja Kursus Pendidikan Kesenian (Sekolah Seni sahaja) 

Penerangan
Tugasan yang memerlukan murid membuat kajian berdasarkan data dan maklumat yang diperoleh dan membuat laporan

Tempoh
Murid melaksanakan tugasan dalam tempoh tidak melebihi 6 waktu pembelajaran

Konstruk
Pengetahuan, Kefahaman, Kemahiran dan Nilai

Kaedah Penskoran
Analitik atau holistik

Tugasan
Tugasan dibangunkan dalam lingkungan sukatan pelajaran dari tingkatan satu hingga tiga

Pelaksanaan
Berjadual dan mengikut tempoh seperti yang dibenarkan (Februari - Julai)

Pemeriksaan
Dilakukan oleh guru berpandukan kepada panduan penskoran

Mode
Murid memberikan respon secara individu atau secara berkumpulan

SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :