Mesyuarat Laporan Strategi Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal:
Sastera yang dipengerusikan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Malaysia
merangkap Menteri Pelajaran Malaysia pada 5 November 2012 memutuskan 40% murid
lepasan Penilaian Menengah Rendah (PMR) disalur ke aliran sains secara
automatik.
Satu daripada 15 perakuan dalam Strategi Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal: Sastera ialah 40% murid lepasan PMR disalur ke aliran sains secara automatik oleh Lembaga Peperiksaan (LP).
Satu daripada 15 perakuan dalam Strategi Mencapai Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknikal: Sastera ialah 40% murid lepasan PMR disalur ke aliran sains secara automatik oleh Lembaga Peperiksaan (LP).
Dalam Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Kebangsaan Sesi Khas 2013 pada 17
Disember 2013, LP telah membentangkan Kertas Cadangan bertajuk Kelayakan
Kemasukan Murid Lepasan Peringkat Menengah Rendah Ke Aliran Sains di Peringkat
Menengah Atas. Bagi menyalurkan murid-murid ke aliran sains/teknikal, LP telah
mencadangkan ketetapan yang berikut:
- Penyaluran ini mula dilaksanakan untuk kohort Tingkatan 4 tahun 2015.
- Murid lepasan pendidikan menengah rendah yang mendapat kelulusan sekurang-kurangnya gred B bagi mata pelajaran Sains dan Matematik dalam Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) dalam PBS di peringkat menengah rendah.
- Pencapaian akademik murid tersebut diperkukuhkan melalui maklumat daripada Pentaksiran Psikometrik.
- Penyaluran itu dinyatakan dalam satu senarai (roster) untuk dipaparkan di papan kenyataan sekolah.
LP membuat penambahbaikan dalam kertas cadangan tersebut dan Mesyuarat
Jawatankuasa Kurikulum Kebangsaan Bil. 1/2014 bertarikh 11 Februari 2014
memutuskan bahawa, penempatan murid lepasan peringkat menengah rendah ke aliran
sains di peringkat menengah atas adalah pelajar yang telah mengambil PT3 dan
mendapat keputusan sekurang-kurangnya:
- mendapat Gred B dalam mata pelajaran Sains dan Matematik; atau
- mendapat Gred C dalam mata pelajaran Sains dan Matematik serta berminat untuk belajar dalam aliran sains (Pentaksiran Psikometrik); atau
- Kes Khas: Diperakukan untuk mengikuti aliran sains oleh pengetua sekolah.
Mesyuarat Penetapan Kriteria Kemasukan Murid Tingkatan 4 Aliran Sains
2015 pada 14 Oktober 2014 yang dipengerusikan oleh Timbalan Ketua Pengarah
Pelajaran Malaysia (Dasar dan Pembangunan Pendidikan) mencadangkan supaya
penambahbaikan terhadap kriteria kemasukan murid ke aliran sains Tingkatan 4
dibuat berdasarkan analisis keputusan PT3, PMR 2012 dan PMR 2013.
LP telah membuat simulasi dan ingin memaklumkan bahawa kriteria
kemasukan murid Tingkatan 4 Aliran Sains mulai tahun 2015 berdasarkan PBSperingkat
menengah rendah adalah seperti berikut:
- semua murid yang mendapat sekurang-kurangnya Gred B dalam mata pelajaran Sains dan Matematik digalakkan mengikuti aliran sains di Tingkatan 4;
- murid yang mendapat gabungan Gred A/C, B/C atau C/C dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, mendapat sekurangnya-kurangnya Band 4 dalam Pentaksiran Sekolah bagi kedua-dua mata pelajaran tersebut, serta berminat untuk belajar dalam aliran sains (Pentaksiran Psikometrik) dibenarkan mengikuti aliran sains di Tingkatan 4;
- Kes Khas - Murid yang mendapat gabungan Gred A/D, B/D atau C/D dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, mendapat sekurangnya-kurangnya Band 4 dalam Pentaksiran Sekolah bagi kedua-dua mata pelajaran tersebut, serta berminat untuk belajar dalam aliran sains (Pentaksiran Psikometrik) dibenarkan mengikuti aliran sains di Tingkatan 4;
- Murid yang mendapat Gred E dalam mana-mana mata pelajaran Sains dan Matematik tidak digalakkan mengikuti aliran sains di Tingkatan 4.
Antara
asas pertimbangan yang telah diambil kira dalam penetapan kriteria kemasukan
Tingkatan 4 aliran sains adalah dalam perekaan bentuk format instrumen Sains
dan Matematik PT3. LP telah mengambil kira tahap penguasaan murid supaya mampu
meneruskan pelajaran dalam aliran sains jika memperoleh gred seperti yang
ditetapkan.
LP juga telah menggunakan analisis pencapaian calon yang memperoleh
sekurang-kurangnya Gred C bagi mata pelajaran Sains dan Matematik dalam PMR
(rujuk Jadual 1 dalam Lampiran) dan keputusan mata pelajaran Matematik Teras
peringkat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi calon yang sama
(rujuk Jadual 2 dalam Lampiran) untuk membuat unjuran kemampuan mereka
mengikuti aliran sains di peringkat menengah atas. Didapati bahawa 90% daripada
calon tersebut mampu mengikuti aliran sains di peringkat SPM iaitu dengan
memperoleh minimum Gred B untuk mata pelajaran Matematik Teras.
Sumber: LPM