28 March 2015

TIP MENJADI GURU YANG CEMERLANG

Saya menulis ini kerana ingin berkongsi pengalaman dan kemahiran sepanjang kareir saya sebagai guru, pensyarah politeknik dan akhirnya pensyarah universiti DS52/ DS54. Syukur saya sudah menikmati Anugerah Khidmat Cemerlang AKC 1997 di Politeknik Kota Bharu; KUiTTHO 2004 dan UTHM Johor 2010.
Ada 6 tips yang ingin saya kongsikandi sini. Ianya adalah:

  1. Guru ini mesti tahu, menguasai sepenuhnya ilmu bagi subjek yang diamanahkan oleh pihak pentadbir sekolahnya. Jika anda adalah Guru Siswazah gred DG41, DG44, DG48 Beropsyen Matematik , bagus sangatlah jika ilmu anda meliputi subjek-subjek Matematik UPSR, PMR, Matematik SPM dan Matematik Tambahan SPM. Tidak salah jika anda cuba-cuba belajar skop matematik di peringkat matrikulasi KPTM. Guru cemerlang memang berminat mengetahui benda-benda yang terbaru dan skil mengajar terbaru seperti ICT. Terokailah. Gunakan google dan youtube dari komputer anda/ sekolah anda 
  2. Guru seharusnya mengetahui stail belajar murid-muridnya pada zaman la ni. Ada pelajar aktif, pasif, visual, textual, 3D, kolaboratif, sifat berjenaka dan suka pada kerja berkumpulan - Problem Based Learning. Oleh yang demikian anda seharusnya pandai menggunakan selera pelajar ini dalam menyampaikan ilmu dari subjek kegemaran anda. Mengikut findings dari kajian kedoktoran falsafah saya dan Teong (2000) dari Singapura, pelajar-pelajar lemah lebih berminat dengan sumber matematik bersifatkan visual dari textual( fakta) semata-mata.
  3. Guru jangan terlampau stress sangat. Baguslah jika berperwatakan relax sedikit. Bila kita relax, pelajar-pelajar pun relax untuk belajar dan bertanya sesuatu. Guru yang mana membawa muka yang masam dan wajah mencuka sepanjang hari - tidak akan dilayani oleh pelajar-pelajarnya dengan soalan-soalan, jawapan-jawapan yang penuh spontan yang mana ini mengambarkan environmen bilik darjah anda adalah se buah bilik darjah yang kondusif. Lagi pun jika anda terlampau stress sekali pun, saya percaya, anda bukan seorang Pengetua Sekolah Bestari pun. Betul tak jangkaan saya ini? He..he.. relax. brother. bagaimana mengelak stress? Libatkan diri dengan aktiviti luar bilik darjah seperti mendaki bukit bukau (explore biology ) atau bermain bola sepak dengan pelajar-pelajar di padang sekolah di waktu petang. Dengan cara ini kita membina rapport yang baik antara pelajar dengan diri kita sendiri.
  4. Tanda buku latihan pelajar-pelajar itu. Selepas menanda, serahkan kembali buku mereka. Dengan cara ini kita akan mendapat penghurmatan dari pelajar-pelajar kita sendiri. Kita juga hendaklah bersikap strict tetapi adil. Strict dengan pemarkahan dan adil memberi denda kepada semua pelajar tanpa mengira sosio-ekonomi mereka. Jika seorang pelajar didenda berdiri di atas bangku selama 10 minit jika dia terlupa membawa buku teks matematik, maka semua mereka yang lupa .. di beri dendaan yang sama/serupa. Jangan pelajar lelaki kena berdiri di atas meja, sedangkan pelajar perempuan berdiri di tepi bangku mereka jer. Ini sudah menunjukkan dengan jelas ..bahawa anda tidak berlaku adil.
  5. Buat persiapan mengajar dengan rapi. Semua pelajar tahu kita rapi atau tidak dalam aspek persediaan mengajar ini. Oleh yang demikian , pandai-pandailah tuan/puan membawa diri dalam dunia sekolah muga-muga rezeki kita halal dan diberkati oleh Allah Taala.
  6. Pemaikaian kita hendaklah bersederhana. Pakai tali-leher berwarna merah menyala jika matematik dan berwarna hijau muda jika mengajar geografi/sejarah. Hijau adalah sesuai untuk warna bentuk muka-bumi. Merah = tepat/ betul/ sekali buat problem maths mesti betul punya. Lagi pun, guru matematik selalu membeli pen warna merah. Sebagai tanda kita suka menanda buku mereka. Betul/ salah.

Sekian.

wallahu aklam.


Sumber:  http://nenez9595.blogspot.com

SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :