DEFINISI PENILAIAN
Penilaian membawa definisi tersendiri mengikut pandangan masing-masing.
Menurut Jamila K.A Mohamed
mendefinisikan penilaian sebagai menilai murid daripada segi perkembangan
intelektual, emosi, bahasa, kognitif bagi mengetahui kelemahan dan kekuatan. Manakala
menurut Atan Long, penilaian ialah
memberikan respons tentang proses pengajaran dan pembelajaran samaada telah
mancapai objektif atau tidak. D.Stuflebeam,dalam
bukunya Educational Evaluation and Decision membuat takrifan bahawa
penilaian adalah satu proses menentukan, mendapatkan dan memberi makluamt yang
berguna untuk membuat pertimbangan
mengenai tindakan yang akan diambil selanjutnya.
Kesimpulannya, Penilaian adalah
satu kaedah dalam mendapatkan maklumat untuk membuat perancangan yang lebih
berkesan. Penilaian ini juga dilakukakan
untuk menentukan kekuatan dan kelemahan pelajar.
PENILAIAN PENGESANAN
DEFINISI
Penilaian pengesanan didefinisikan sebagai satu penilaian secara informal
yang dijalankan oleh ibubapa, guru, pengasuh melalui cara pemerhatian atau
senarai semak ke atas kanak-kanak di bawah
umur 7 tahun. Dalam menjalankan penilaian pengesanan ini tiada latihan khas
yang dijalankan ke atas kanak–kanak. Maklumat hasil dari penilaian ini juga
bertujuan membantu ibubapa menjalankan penilaian ke atas kanak–kanak seterusnya
bagi merancang aktiviti yang boleh digunakan untuk merancang aktiviti yang
boleh meningkatkan keupayaan kanak–kanak tersebut.
Menurut Jamila K.A Mohamed (2005) mendefinisikan
penilaian pengesanan adalah satu proses yang kompleks yang melibatkan banyak
cara bagi mengumpul maklumat berkaitan
murid supaya dapat mengenalpasti masalah atau ketidakupayaan sebenar yang menyebabkan murid tidak dapat
mencapai objektif pembelajaran.
TUJUAN PENILAIAN PENGESANAN
Tujuan penilaian pengesanan
dilakukan adalah untuk mengumpul
maklumat bagi proses penyimpanan rekod. Hasil kajian penilaian pengesanan
yang dilakukan akan digunakan untuk tujuan rujukan dalam merancang aktiviti
atau pengajaran yang sesuai kepada kanak–kanak tersebut. Selain itu hasil penilaian ini juga boleh diserahkan
kepada pihak berkaitan dalam usaha meningkatkan keupayaan kanak–kanak tersebut.
Selain itu, penilaian pengesanan
ini juga dapat membantu pengesanan di
peringkat yang lebih awal. Tahap ketidakupayaan kanak–kanak akan disedari
lebih awal oleh ibubapa dan guru. Ini
secara tidak langsung dapat membantu dalam proses melakukan tindakan atau rawatan yang sesuai mengikut kebolehan
kanak- kanak tersebut. Contohnya bayi normal mengesan bunyi dan bertindakbalas
menoleh ke arah bunyi, bagi bayi yang
menghadapi masalah pendengaran bayi ini tidak akan memberi ransangan terhadap
bunyi,pengesanan awal ini membantu bagi mendapatkan rawatan awal.
Penilaian pengesanan yang dilakukan
boleh mengenalpasti kelebihan dan
kekurangan yang dimiliki oleh kanak-kanak. Setiap kanak-kanak terdiri
daripada pelbagai kecenderungan atau kelebihan yang dimiliki. Sebagai guru dan
ibu bapa kita tidak sepatutnya memaksa kanak-kanak untuk maju di dalam pelajaran.
Pengajaran yang dilakukan oleh guru hendaklah fleksibel. Contoh, jika seseorang
kanak-kanak mempunyai kelebihan dalam bidang seni, ibu bapa dan guru hendaklah
meningkatkan kelebihan itu dengan menghantar kanak-kanak tersebut ke kelas
seni.
KEGUNAAN PENILAIAN PENGESANAN
Melalui penilaian pengesanan
ini,ibubapa dan guru dapat mengetahui
kebolehan dan kekurangan kanak-kanak. Perancangan yang lebih boleh
dirancang bagi meningkatkan lagi kebolehan dan kreativiti yang ada pada kanak-kanak
tersebut. Di samping itu, penilaian ini akan dapat mengurangkan kekurangan yang
ada pada kanak-kanak tersebut. Contohnya kanak-kanak cenderung menonjol bakat
dalam berinteraksi, ini secara tidak langsung dapat mengurangkan rasa rendah
diri untuk bergaul dengan orang lain.
Selain itu, penilaian pengesanan
ini juga digunakan untuk membantu
guru,ibubapa supaya dapat menilai dan mengesan peringkat perkembangan kanak-kanak
sama seperti kanak-kanak normal yang lain.
Kemahiran yang sedia ada pada kanak-kanak harus digilap dan ditonjolkan
supaya ketidakupayaan dapat diatasi segera. Dengan ini kanak-kanak tersebut
tidak akn terus mengalami perkembangan yang terbantut.
Hasil penilaian ini juga boleh digunakan untuk diberikan kepada yang berkaitan untuk membantu bagi
mengenali dan mengesan tahap perkembangan kanak– kanak secara lebih terperinci
dan betul. Hasil penilaian ini juga
boleh disimpan untuk tujuan rujukan pada masa akan datang. Dengan ini
perkembangan kanak-kanak akan terus dinilai dari masa ke semasa dan
ketidakupayaan dapat diatasi dengan segera.
Kesimpulannya, penilaian pengesanan
dilakukan bagi mengenalpasti ketidakupayaan kanak-kanak pada peringkat awal.
PENILAIAN DIAGNOSTIK
DEFINISI
Penilaian diagnostik ialah satu
proses penilaian terhadap kanak-kanak untuk melabel tahap ketidakupayaan
kanak-kanak.Penilaian ini biasanya dilakukan oleh psikiatris, guru.
Proses ini
juga dikenal sebagai proses melabel. Proses
melabel ini penting kerana ini akan menentukan masa depan kanak-kanak
tersebut. Disebabkan proses melabel ini penting penglibatan
ramai pakar diperlukan untuk mendapat keputusan diagnosis yang lebih
tepat.
Kementerian Pelajaran Malaysia mendefinisikan
penilaian diagnostik sebagai penilaian secara formatif bagi mendapatkan data yang menunjukkan ketidakupayaan murid
yang akan menyulitkan proses pengajaran dan pembelajaran.
Kesimpulannya, penilaian
diagnostik ini adalah penilaian yang dilakukan kepada kanak-kanak mengikut
tahap ketidakupayaan mereka. Dengan ini
langkah dan rawatan tertentu boleh diambil dengan lebih berkesan.
TUJUAN PENILAIAN DIAGNOSTIK
Penilaian diagnostik ini bertujuan
untuk membuat penilaian awal tentang
ketidakupayaan kanak-kanak. Penilaian awal diperlukan oleh kanak-kanak
bekeperluan khas terhadap keupayaan mereka samaada secara formal iaitu melalui
pemerhatian dan analisis. Penilaian ini membantu guru menentukan samaada
kanak-kanak tersebut memerlukan perhatian yang lebih atau tidak. Guru-guru juga dapat maningkatkaan tumpuan
dan keupayaan pelajar yang memerlukan bantuan.
Selain itu, penilaian ini juga bertujuan mengumpul maklumat untuk
tujuan penempatan kanak-kanak mengikut kebolehan mereka. Bagi kanak-kanak yang
mempunyai ketidakupayaan yang terbatas dan berbeza kemampuan dengan kanak-kanak
lain perlu diasingkan mengikut keperluan pembelajaran. Penilaian ini juga bertujuan membantu guru
menyediakan atau menyelaras sistem pengajaran mengikut ketidakupayaan
kanak-kanak.
Penilaian diagnostik juga
bertujuan memberikan maklumat kepada ibu
bapa, guru dan pakar kanak-kanak. Hasil penilaian yang dibuat boleh
digunakan sebagai bahan rujukan. Selain itu ibubapa juga boleh didedahkan
dengan masalah sebenar anak-anak mereka dan kaedah atau pendekatan yang sesuai
ditekankan oleh ibubapa sebagai langkah mengurangkan masalah kanak-kanak. Penilaian ini juga membantu pakar memantau
keadaan kanak-kanak dari masa ke semasa.
KEGUNAAN PENILAIAN DIAGNOSTIK
Penilaian diagnostik penting bagi menentukan jenis ketidakupayaan kanak-kanak.
Dengan adanya penilaian ini guru-guru dan ibubapa dapat menngenalpasti tahap
perkembangan kanak-kanak. Oleh itu guru dan ibubapa dapat menyediakan program
intervensi yang sesuai mengikut kemampuan kanak-kanak supaya mereka mendapat
kehidupan yang selesa disamping pendidikan yang sesuai dengan tahap kemampuan
kanak-kanak.
Selain itu, penilaian diagnostik
juga penting kepada guru-guru untuk merancang
kaedah pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian mengikut tahap
murid. Apabila kanak-kanak ini telah
didiagnosis, guru akan mengetahui tahap kanak-kanak dan membolehkan guru
menyediakan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Contohnya kanak-kanak yang lemah ditekankan
dengan pengajaran secara visual manakala kanak-kanak normal lebih kepada
pengajaran yang lebih kompleks dan abstrak.
Penilaian ini juga penting bagi memberi maklumat yang lebih jelas tentang
ketidakupayaan kanak-kanak. Hal ini
kerana pada tahap ini kanak-kanak akan dilabel mengikut ketidakupayaan mereka. Dengan ini ibubapa akan mempunyai pengetahuan
yang lebih tentang ketidakupayaan anak mereka.
Ibubapa juga boleh mengambil tindakan sewajarnya iaitu mencari
pakar-pakar yang sesuai bagi melatih dan merawat anak-anak mereka.
Kesimpulannya, penilaian diagnostik
ini diperlukan bagi proses melabel kanak-kanak.Dengan adanya label ini akan dapat
membantu proses rawatan.
PENILAIAN PERKEMBANGAN
DEFINISI
Penilaian pekembangan ialah perubahan secara
kualitatif yang belaku ke atas individu sejak dilahirkan lagi. Walaubagaimanapun perubahan yang berlaku
adalah tidak sama antara individu dan individu lain kerana perkembangan ini
dipengaruhi oleh baka dan persekitaran. Baka di sini membawa maksud menentukan
potensi seseorang dari segi mental, fizikal, sosial, emosi dan persekitaran
pula membantu seseorang itu mencapai tahap maksimumnya.
Menurut crow dan
crow pula,perkembangan merupakan perubahan secara kualitatif
serta cenderung ke arah yang lebih baik dari segi pemikiran, rohani, moral, dan
social. Contohnya semasa di tingkatan 4, ani tidak dapat menyelesaikan masalah
persamaan matematik.tetapi dia mula dapat menyelesaikannya setelah berada di
tingkatan 5. Dengan ini jelaslah ani
telah mengalami perkembangan.
Menurut Karl E
Garrison, perkembangan adalah dihasilkan daripada tindakan yang saling
berkait di antara perkembangan jasmani dan pembelajaran. Secara ringkasnya beliau berpendapat
perkembangan ditakrifkan sebagai pengaliran yang saling berkait di antara
perubahan kualitatif dan kuantitatif yang menuju kearah tertentu dan
dijangkakan.
Menurut Rozumah Baharuddin
(1984) Perkembangan ialah perubahan yang yang berlaku yang berlaku dari
segi kualiti, perubahan yang berlaku tidak boleh diukur secara kuantiti tetapi
boleh dilihat dengan membandingkan sifat yang terdahulu dengan sifat yang
sedang terbentuk. Proses ini adalah
proses rumit yang berlaku secara terus dari peringkat awal kanak-kanak hingga
ke akhir hayat.
ASPEK PENILAIAN PERKEMBANGAN
Penilaian perkembangan kanak-kanak
ini diukur dari 5 aspek iaitu penilaian aspek motor, bahasa, mental, sosial dan
pengurusan diri.
Penilaian dari aspek perkembangan fizikal dan motor
kanak-kanak ialah dari segi kebolehan kanak-kanak bergerak. Perkembangan motor mula berlaku apabila pergerakan
tubuh dan kegiatan tubuh dapat dikawal oleh system saraf dan otot. Semasadi peringkat janin perkembangan motor
adalah sangat pesat. Motor terbahagi
kepada dua iaitu motor kasar dan motor halus.
Selepas bayi dilahirkan bayi
banyak menggunakan motor halus kerana daya kawalan motor bayi yang sangat lemah.
Contohnya mengenggam,menyentuh dan sebagainya.Apabila berusia 5 tahun
kanak-kanak mula mmenggunakan motor
kasar untuk berjalan, berlari, melompat dan sebagainya. Hal ini kerana otot
motor kanak-kanak mula kuat.
Penilaian melalui aspek mental ialah proses bagaimana maklumat daripada persekitaran
diterima dan disimpan dalam ingatan dan bagaimana maklumat tersebut
diingat apabila diperlukan. Menurut
Jean Piaget (1896-1980). Pada
tahap dunia motor iaitu dari (lahir hingga 2 tahun) bayi menggunakan aspek
perkembangan mental keranaa mula berfikir kerana dipengaruhi oleh kebolehan
deria menyentuh, mendengar dan sebagainya.
Manakala pada peringkat pra operasi (2 hingga 7 tahun). Kanak-kanak mula berkomunikasi menggunakan
perkataan bagi mewakili objek dan pengalaman yang belaku di sekeliling mereka.
Penilaian dari aspek bahasa juga merupakan salah satu aspek perkembangan. Bahasa merupakan satu media untuk
berkomunikasi. Melalui bahasa manusia dapat bertutur untuk
melahirkan apa yang dirasai. Bayi yang
baru dilahirkan tidak dapat berhubung dengan orang lain untuk menyatakan
keperluan atau kehendaknya. Apabila umur
mula meningkatdari 0-2 tahun bayi mula berinteraksi dengan kadar yang minimum
dengan menggunakan pancaindera yang lain.
Apabila umur bayi 6 bulan bayi kurang berkukur tetapi mula boleh
menyebut perkataan. Contohnya ma….ma, ba…ba.. Perkembangan bahasa peringkat ini penting
sebagai asas latihan bercakap untuk perkembangan seterusnya.
Penilaian perkembangan juga
dinilai melalui aspek sosial iaitu
proses apabila kanak-kanak mula berhubung dengan orang lain mengikut cara yang
diterima masyarakat. Pada peringkat baru
lahir hingga1 tahun. Perkembangan sosial
awal bayi ialah mula boleh tersenyum. Perkembangan
sosialnya berlaku berdasarkan pengalaman, pemerhatian dan sebagainya manakala
apabila kanak-kanak memasuki alam persekolahan, mereka akan mula bergaul dengan
kawan-kawan. Dengan ini perkembangan sosial
akan mula berkembang.
Aspek penilaian pengurusan diri
kanak-kanak bermula pada usia 3 hingga 4 tahun. Pengurusan diri ini merangkumi
aspek menjaga dan memelihara diri sendiri dari pelbagai bentuk. Contohnya dalam
melakukan aktiviti harian, memakai baju , memberus gigi dan sebagainya. Ibu bapa perlu manjadi terbaik kepada
anak-anak dalam proses pengajaran pengurusan diri.
TUJUAN PENILAIAN PERKEMBANGAN
Tujuan utama penilaian
perkembangan ialah menilai tahap
perkembangan kanak-kanak dari aspek perkembangan.Kanak-kanak yang mempunyai
masalah dalam mencapai tahap perkembangan atau tidak boleh berkembang seperti
kanak-kanak normal. Guru perlu memainkan peranan dengan menjalankan proses
intervensi awal untuk membantu perkembangan kanak-kanak selaras dengan tahap
umur mereka.
Selain itu penilaian ini juga
bertujuan mengesan kekurangan dan
kelebihan yang ada pada kanak-kanak. Guru boleh melakukan perubahan dalam
proses pengajaran supaya dapat meningkatkan kreativiti kanak-kanak. Guru juga
harus mencungkil bakat yang ada pada kanak-kanak supaya kelebihan yang ada pada
mereka dapat ditonjolkan disamping mengurangkan kelemahan yang ada pada
kanak-kanak tersebut.
Penilaian ini juga bertujuan
untuk meningkatkan tahap perkembangan
kanak-kanak. Hal ini kerana apabila
guru telah mengetahui ketidakupayaan kanak-kanak langkaah bagi mangatasi
ketidakupayaan ini akan diambil. Hal ini
secara tidak langsung dapat meningkatkan perkembangan kanak-kanak
tersebut. Selain itu kanak-kanak ini
juga akan lebih cenderung untuk menyerlahkan kemahiran mereka.
KEGUNAAN PENILAIAN PERKEMBANGAN
Penilaian perkembangan kanak-kanak penting kerana
melalui penilaian ini tahap perkembangan
kanak-kanak dapat diketahui.
Maklumat tentang perkembangan kanak-kanak akan digunakan untuk membuat
pengesanan awal. Pengesanan awal ini adalah untuk memastikan
kanak-kanak tidak mengalami perkembangan yang terbantut. Contohnya pada
usia 2 tahun kanak-kanak yang
mengalami pertumbuhan terbantut masih tidak dapat berjalan seperti
kanak-kanak
normal.
Selain itu, penilaian ini
juga penting bagi melakukan intervensi
awal. Kanak-kanak akan
mengalami perkembangan bermula umur 6 tahun.
Dalam tempoh ini kanak-kanak mula berkembang. Perkembangan yang
terbantut biasanyadisebabkan oleh adanya ketidakupayaan. Ibu bapa, pengasuh
perlu melakukan intervensi bagi membantu
kanak-kanak. Program intervensi juga boleh dilakukan,melalui program ini
kanak-kanak akan dilatih supaya dapat meningkatkan ketidakupayaan kanak-kanak supaya selaras
dengan umur mereka.
Penilaian
perkembangan juga penting bagi mengenalpasti
masalah dan perbezaan semasa perkembangan kanak-kanak. Masalah
ketidakupayaan kanak-kanak yang tidak sama antara satu sama lain memerlukan
penilaian bagi mengkelaskan ketidakupayaan kanak-kanak mengikut tahap. Kanak-kanak yang mempunyai ketidakupayaan
lebih mudah dikenalpasti dengan membandingkan mereka dengan kanak-kanak normal
yang lain. Hal ini kerana tahap
perkembangan kanak-kanak yang berbeza antara satu sama lain,ada antara mereka
yang aktif dan ada juga yang pasif.
Kesimpulannya, penilaian perkembangan
menyelaras kemahiran mengikut usia kanak-kanak disamping membantu perkembangan
kanak-kanak supaya tidak terbantut.
PENILAIAN PENCAPAIAN
DEFINISI
Penilaian pencapaian ialah
ujian atau siri ujian yang dijalankan untuk mendapatkan maklumat
tentang pencapaian murid. Penilaian pencapaian ini biasanya dilakukan
kepada kanak-kanak pada usia 7 tahun ke
atas oleh guru untuk menentukan pelajar memerlukan kelas inklusif
atau
tidak. Penilaian ini dijalankan untuk
menilai kecekapan dan kemahiran melalui pemerhatian dan ujian bertulis.
Penilaian ini terbahagi kepada dua iaitu penilaian sumantif dan
penilaian
formatif.
Menurut Mokhtar Ismail (1995) penilaian sumantif adalah yang dilakukan
untuk mengukur pengetahuan pelajar tentang sesuatu yang telah dipelajari . Contohnya dalam UPSR, PMR, SPM dll manakala
penilaian formatif ialah ujian mengesan kekuatan dan kelemahan dan kekuatan
pelajar dalam penguasaan sesuatu kemahiran yang diajar. Contohnya
soaljawab lisan, kuiz matematik dll.
Menurut Kamus Dewan Bahasa, Penilaian pencapaian ialah proses
pentaksiran yang dibuat keatas apa yang telah dicapai atau dikenali sebagai
prestasi.
TUJUAN PENILAIAN PENCAPAIAN
Tujuan penilaian pencapaian ini
dijalankan adalah untuk menilai tahap
pencapaian kanak-kanak. Kanak-kanak yang lemah dalam penguasaan dan
berkebolehan dapat dikesan lebih awal.Bagi kanak-kanak yang tidak dapat
menguasai konsep 3M juga dapat dikesan dan ini membolehkan guru membuat
tindakan awal bagi mengatasi masalah ini.
Selain itu, penilaian pencapaian
ini juga bertujuan meningkatkan
keupayaan pelajar. Dengan adanya
penilaian ini juga dapat mengubah atau merancang bilik darjah yang sesuai
dengan menempatkan mereka mengikut kebolehan pelajar. Dengan ini proses pengajaran dan pembelajaran
akan berjalan lebih lancar.
Penilaian pencapaian ini juga
bertujuan menganalisa kelemahan dan
kekuatan murid. Hasil keputusan
penilaian ini boleh menjadi pendorong untuk pelajar mencapai kejayaan. Pelajar
akan mengetahui kelemahan masing-masing dan guru dapat merancang aktiviti yang
lebih bersesuaian.
KEGUNAAN PENILAIAN PENCAPAIAN
Hasil penilaian yang dilakukan membolehkan guru mengetahui objektif
pengajaran dan pembelajaran dapat dicapai oleh pelajar atau tidak. Ini akan membolehkan guru merancang pengajaran yang paling sesuai dan terbaik
mengikut kemampuan pelajar. Contohnya, guru menggunakan kaedah visual kepada
pelajar yang lemah.
Penilaian pencapaian penting
bagi mengenalpasti keperluan pembelajaran
murid, penilaian yang dibuat memberi gambaran kepada guru dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Pencapaian yang dicapai oleh murid mengambarkan
kepada guru tahap pemahaman murid. Guru
boleh melakukan tindakan samaada ingin meneruskan dengan subjek lain atau
memberi lebih pemahaman terhadap tajuk tersebut.
Selain itu, penilaian pencapaian
ini penting bagi membuat penempatan
pelajar mengikut keperluan pembelajaran mereka.Ujian ini juga menjadi titik
permulaan untuk memisahkan pelajar kepada kumpulan-kumpulan kecil mengikut
kemampuan pembelajaran mereka.Hal ini penting bagi mengelakkkan terdapat
pelajar yang tercicir dalam pembelajaran.
Kesimpulannya,penilaian pencapaian
ini dapat membantu guru untuk membuat pengubahsuaian dalam strategi pengajaran. Contohnya menggunakan alat bantu
mengajar (ABM).
PENILAIAN PSIKOLOGI
DEFINISI
Psikologi berasal daripada dua
perkataan iaitu `psyche` yang bererti jiwa dan `logos` yang membawa maksud
kajian tentang sesuatu. Penilaian yang
dilakukan ini berkaitan secara langsung dengan tingkah laku, mental, emosi,
kanak-kanak berkeperluan khas. Penilaian
ini adalah bertujuan untuk membantu penilai mengawal tingkah laku kanak-kanak
berkeperluan khas dari segi mental, emosi dan tingkah laku.
Menurut kamus dewan bahasa penilaian psikologi ialah pentaksiran terhadap
ilmu yang mengkaji jiwa atau fikiran manusia dan kelakuan manusia. Crow dan crow pula berpendapat
penilaian psikologi ialah satu kajian untuk mengkaji maklumat tentang cara
individu atau sekelompok manusia di peringkat umur berlainan bertindakbalas
terhadap ransangan dari alam sekitar.
Davindoff
( 1976 ) dipetik dari buku
psikologi dalam bilik darjah pula mentafsirkan psiko sebagai kajian saintifik
tentang tingkah laku manusia dan haiwan secara nyata atau terselindung. Kajian ini adalah berdasarkan tingkah laku
yang dapat diperhatikan. Contohnya bagaimana kanak-kanak berjalan dan kajian
tentang emosi kanak-kanak.
Kesimpulannya,definisi penilaian
psikologi ialah berdasarkan penilaian terhadap mental dan tingkahlaku manusia
atau haiwan.
TUJUAN PENILAIAN PSIKOLOGI
Penilaian psikologi amat
diperlukan terutama kepada kanak-kanak berkeperluan khas. Golongan kanak-kanak ini memerlukan satu
kaedah penilaian yang sesuai dengan kaedah realiti mereka. Kaedah-kaedah yang sering diguna pakai untuk
kanak-kanak normal mungkin tidak mampu untuk membantu perkembangan tingkah laku, emosi, dan mental mereka. Dari itu pengetahuan dan kemahiran amat
penting dikuasai oleh penilai kerana dengan mengenal pasti keperluan khas ini
maka guru dan penilai akan dapat mengadakan rawatan dan merancang intervensi
awal yang sesuai.
Tujuan penilaian psikologi
dibuat adalah untuk mengawal tingkah
laku manusia yang tidak diingini.
Secara tidak langsung ini akan membantu penilai memberi bimbangan akan
membentuk tingkah laku yang tidak baik kepada tingkah laku baik.
Penilaian psikologi ini juga mampu membantu membuat penilaian, menyelidik dan
membuat pemerhatian tentang tingkah laku kanak-kanak bekeperluan khas ini.Dengan
adanya maklumat ini segala rancangan rawaatan boleh dilakukan.
KEGUNAAN PENILAIAN PSIKOLOGI
Penilaian psikologi memberi
kegunaan kepada guru ibubapa untuk
memahami tingkahlaku dan mental kanak-kanak bekeperluan khas. Guru juga harus mengenali kanak-kanak
sebelum mendekati mereka supaya mereka tidak bertindak agresif. Hal ini akan
memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Proses bimbingan kanak-kanak
juga lebih mudah dijalankan.Pemahaman oleh guru-guru dan ibubapa terhadap
masalah ini akan membolehkan mereka menjalankan tanggungjawab membimbing dengan
lebih berkesan. Dengan itu kanak-kanak
berkeperluan khas akan merasa diri mereka dihargai dan merasakan selamat berada
dibawah jagaan guru mereka.
Selain itu penilaian
psikologi juga digunakan sebagai satu kompenan untuk membantu guru-guru menyelaras dan menyesuaikan kaedah mengajar agar
bersesuaian dengan kanak-kanak ini. Penyelarasan dan kesesuaian kaedah
pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan adalah perlu kerana tahap
perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak ini sangat jauh ketinggalan di
belakang.
Selain itu penilaian psikologi ini
amat berguna untuk pengesanan pada
peringkat awal. Pengesanan yang
boleh dibuat melalui penilaian ini adalah seperti ketidakupayaan murid. Selain itu pengesanan juga akan dapat
diperolehi di kalangan kanak-kanak yang menghadapi masalah pembelajaran. Akhir sekali penilaian pada peringkat awal
akan mampu untuk mengesan mereka yang mempunyai risiko ketidakupayaan.
PENUTUP
Kesimpulannnya, penilaian amat penting kerana ia dapat menilai
perkembangan kognitif intelektual, emosi, bahasa dan komunikasi dan
tingkah
laku sesseorang kanak-kanak. Penilaian ini mencakupi penilaian
pengesanan,pengesanan diagnostic, penilaian perkembangan,penilaian
pencapaian dan penilaian psikologi. Penilaian ini boleh dilakukan
kepada
seseorang kanak-kanak sejak mereka lahir hingga ke akhir hayat Penilaian
boleh
dilakukan mengikut langkah demi langkah.
Langkah pertama ialah
menjalankan penilaian pengesanan. Penilaian
pengesanan yang dilakukan membolehkan simpton-simpton awal dapat dikenalpasti. Hal ini membolehkan ibubapa dan guru membawa
kanak-kanak tersebut berjumpa pakar seperti dooktor, pakar psikologi, pakar
terapi, pakar psikiatri dan lain-lain.
Ini bertujuan supaya penilaian diagnostik boleh dilakukan keatas
kanak-kanak tersebut.
Penilaian diagnostik amat
penting kerana ia dapat membantu ibubapa dan guru untuk mengenalpasti
ketidakupayaan kanak-kanak dengan tepat. Apabila penilaian diagnostik ini
dilakukan kanak-kanak tersebut akan
dilabel mengikut ketidakupayaan. Hal ini
membolehkan langkah yang lebih khusus boleh diambil untuk membantu kanak-kanak
tersebut.
Selepas melakukan penilaian
diagnostik, penilaian perkembangan akan dilakukan bagi mengetahui tahap
perkembangan seseorang kanak-kanak. Perkembangan kanak-kanak dilihat melalui
perubahan yang berlaku keatas kanak-kanak mengikut usia mereka. Selain itu tahap perkembangan yang berlaku
pada seseorang kanak-kanak juga diukur
melalui pencapaian.
Oleh itu penilaian pencapaian
akan dilakukan bagi mengukur tahap kebolehan seseorang kanak-kanak. Bagi
kanak-kanak yang mempunyai masalah terutama kanak-kanak berkeperluan khas
penilaian psikologi akan dilakukan.
Penilaian psikologi bertujuan untuk membantu penilai mengawal tingkah laku
kanak-kanak berkeperluan khas dari segi emosi,tingkah laku dan mental mereka.
Sumber: notapendidikankhasku.blogspot.com