01 February 2010

JOHAN DAERAH SETARAF JUARA KEBANGSAAN

KUALA LUMPUR 31 Jan. - Markah atau kredit kokurikulum untuk ke universiti bagi pelajar sekolah yang menjuarai sebarang kejohanan sukan peringkat daerah perlu dinaikkan mengikut keadaan semasa. Sebagai contoh, dalam keadaan defisit bajet sekarang, markah maksimum perlu diberikan kepada pelajar yang mewakili sekolah ke peringkat daerah, berbanding wakil ke peringkat kebangsaan atau antarabangsa sebelum ini. Hal ini dilihat penting kerana pihak sekolah kini tidak mempunyai cukup sumber kewangan untuk menghantar pelajar mereka mewakili sekolah ke peringkat kebangsaan atau antarabangsa kerana bajet tersebut telah dipotong atau dikurangkan.

Guru Kimia merangkap jurulatih ragbi Kolej Islam Sultan Alam Shah, Shaiful Bahri Mustafa berkata, penarafan semula ini penting kerana beberapa sukan bukan teras hanya dianjurkan setakat peringkat daerah sahaja. Menurut beliau, markah tersebut menyumbang 10 peratus dalam kriteria pemilihan pelajar ke institusi pengajian tinggi (IPT).

"Jika tidak peluang mereka untuk masuk universiti akan terjejas," katanya di sini hari ini.

Bagaimanapun, katanya, penarafan semula ini hanya melibatkan sukan bukan teras seperti ragbi, bola baling dan bola tampar. Manakala bagi sukan teras seperti bola sepak, olahraga, skuasy, renang dan badminton masih boleh mengekalkan sistem pengiraan mata sedia ada kerana ia masih dipertandingkan sehingga ke peringkat kebangsaan.

"Namun ia terhad kepada kategori umur bawah 12 tahun dan bawah 18 tahun sahaja manakala bawah 15 tahun ditiadakan," jelasnya.

Shaiful Bahri menegaskan pengurangan jumlah pertandingan sama ada di peringkat negeri atau kebangsaan ini bukan alasan untuk pelajar tidak aktif dalam sukan dan aktiviti kokurikulum. Pertandingan di peringkat sekolah perlu dipergiatkan," sarannya.

Tambahan pula, tegas Shaiful Bahri, matlamat utama kegiatan kokurikulum adalah untuk kesihatan diri dan kecerdasan minda bukan semata-mata mengejar kejuaraan.

SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :