“Saya tidak pernah gagal
sekali pun. Kebetulannya proses untuk menghasilkan mentol lampu itu memerlukan
lebih daripada 1000 langkah”
“Saya tidak pernah gagal. Saya
baru temui 10,000 cara yang tidak berkesan”
Thomas Alva Edison
Pembelajaran berasaskan
masalah merupakan alternatif yang lebih menarik berbanding pembelajaran
tradisional. Guru akan memberikan masalah dan bukan kuliah atau latihan.
Disebabkan murid tidak diberikan isi kandungan, pembelajaran akan menjadi aktif
apabila meneroka dan menemui maklumat yang yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah.
Guru akan bertindak selaku fasilitator dan bukan sumber penyelesaian
masalah.
Pembelajaran
berasaskan masalah membolehkan murid berpeluang untuk:
- Menyemak dan mencuba apa yang diketahui
- Menemui apa yang ingin dipelajari
- Membina kemahiran sosial untuk memperolehi pencapaian yang lebih baik dalam pasukan.
- Meningkatkan kemahiran berkomunikasi
- Menyatakan dan mempertahankan keadaan menggunakan bukti dan hujah yang mantap
- Menjadi lebih fleksibel semasa memproses maklumat dan menunaikan tanggungjawab
- Mengamalkan kemahiran yang diperlukan selepas tempoh persekolahan tamat
Proses Penyelesaian Masalah
Langkah-langkah penyelesaian masalah
Bentangkan
masalah.
Sebagai guru, anda perkenalkan masalah atau scenario kepada murid.
Masalah atau scenario berkenaan berfungsi sebagai titik permulaan untuk
memperolehi ilmu pengetahuan dan pendorong pembelajaran. Berikan masa
secukupnya untuk proses memahami masalah. Anda mungkin perlu memberikan latar
belakang isu, menjelaskan terminology dan menjawab beberapa soalan asas tentang
masalah daripada murid.
Murid seharusnya mempunyai pengetahuan terbatas (pengetahuan sedia ada) untuk menyelesaikan masalah. Untuk menyelesaikan masalah, murid perlu pengetahuan yang lebih mendalam mengenai isu.
Selepas masalah atau scenario diperkenalkan, murid akan bertanyakan beberapa soalan asas: Apa yang saya perlu tahu? Apakah sumber yang boleh diakses dan di mana?
Murid seharusnya mempunyai pengetahuan terbatas (pengetahuan sedia ada) untuk menyelesaikan masalah. Untuk menyelesaikan masalah, murid perlu pengetahuan yang lebih mendalam mengenai isu.
Selepas masalah atau scenario diperkenalkan, murid akan bertanyakan beberapa soalan asas: Apa yang saya perlu tahu? Apakah sumber yang boleh diakses dan di mana?
Senaraikan
apa yang telah diketahui.
Semasa menjawab soalan-soalan
asas, murid akan menyenaraikan apa yang telah mereka ketahui. Dengan cara ini
masalah akan dapat didefinisikan dengan jelas sebelum pernyataan masalah boleh
ditulis.
Senaraikan
apa yang diperlukan.
Dengan lengkapnya penulisan
pernyataan masalah, maka murid perlu meneroka maklumat berkaitan untuk
melengkapkan data yang masih kurang atau diperlukan. Satu senarai baru di bawah
tajuk “Apa yang perlu kami ketahui?” mula disediakan. Soalan yang dibina dan
jawapan yang akan diperolehi akan membantu murid menuju ke arah yang
membolehkan mereka menyelesaikan masalah.
Soalan-soalan dan jawapan ini akan menjadi garis panduan untuk mengumpulkan maklumat dan data yang diperlukan (oleh individu atau pasukan pembelajaran koperatif). Analisis data akan dilaksanakan secara serentak dalam proses ini. Setelah beberapa pusingan pemngumpulan maklumat dan data dilakukan di samping analiisnya dilakuan, maka segala kemungkinan jalan penyelesaian masalah akan dirumuskan. Jalan penyelesaian yang praktikal dan berpotensi berpandukan maklumat dan data yang telah dikumpulkan akan dipilih.
Soalan-soalan dan jawapan ini akan menjadi garis panduan untuk mengumpulkan maklumat dan data yang diperlukan (oleh individu atau pasukan pembelajaran koperatif). Analisis data akan dilaksanakan secara serentak dalam proses ini. Setelah beberapa pusingan pemngumpulan maklumat dan data dilakukan di samping analiisnya dilakuan, maka segala kemungkinan jalan penyelesaian masalah akan dirumuskan. Jalan penyelesaian yang praktikal dan berpotensi berpandukan maklumat dan data yang telah dikumpulkan akan dipilih.
Semasa menggunakan maklumat,
murid perlu berhati-hati ketika membuat penilaian agar maklumat yang penting
dan terkini tidak diabaikan, di samping mula menolak maklumat lama yang tidak
tepat atau telah tidak lagi relevan akan dibuang.
Senaraikan
kemungkinan-kemungkinan langkah tindakan, cadangan, jalan penyelesaian atau
hipotesis. Di bawah tajuk “Apa yang kami perlu lakukan”, murid akan menyenaraikan
semua tindakan yang akan diambil dan dilaksanakan (contohnya, berkolaborasi
dengan pakar), dan membina serta menguji hipotesis. Murid mesti membina
penyelesaian kepada masalah dan menyusun maklumat dengan cara yang baru.
Untuk membantu murid dalam proses penyusunan maklumat dan data, mereka boleh menggunakan buku log masalah untuk mematuhi dan merekodkan senarai perkara yang perlu dilakukan, garis masa, pemerhatian, soalan-soalan berbangkit, senarai sumber dan sebagainya. Log masalah menggambarkan kemsemua inkuiri murid, soalan baru yang timbul serta pemikiran mereka tentang masalah. Log masalah ini juga akan membantu guru mengikuti perkembangan murid ke arah penyelesaian masalah. Dengan bantuan guru sebagai pembimbing dan pemudahcara, murid akan terus terlibat dalam perbincangan mengenai apa yang telah mereka temui, apa yang mereka tahu dan mahu tahu.
Membentang
dan menyokong jalan penyelesaian.
Sebagai sebahagian daripada
penutup, lazimnya guru akan meminta murid membentangkan dapatan dan cadangan
mereka. Laporan pembentangan perlu meliputi pernyataan masalah, soalan-soalan,
data yang dikumpulkan, analisis data, sokongan kepada jalan penyelesaian atau
cadangan-cadangan. Segala pengalaman yang dialui akan menjadi sangat berharga
apabila dikongsikan bersama rakan, di samping penilaian dapat dibuat untuk
membolehkan proses refleksi dijalankan.
Sila lihat contoh aplikasi PBM di sini
Sila lihat contoh aplikasi PBM di sini
Latihan:
Isu gejala
sosial semangkin meningkat dan kebanyakannya melibatkan remaja antara 13 hingga
45 tahun. Apabila ditanyakan kepada orang ramai tentang puncanya, jawapan lazim
yang kita terima ialah "kurang didikan agama". Jika ditinjau dalam
kurikulum sekolah, mereka yang dikatakan kurang didikan agama ini telah
mempelajari tentang Agama Islam sejak sekolah rendah lagi. Bijak pandai Islam
(termasuk guru Agama Islam) akan katakan, puncanya ialah kegagalan menghayati
solat. Hujah yang dikemukakan ialah solat mampu mencegah fahsya' dan mungkar
serta solat merupakan tiang agama. Guru tidak akan tergesa-gesa menyalahkan
mana-mana pihak tetapi perlu memikirkan jalan penyelesaiannya. Cuba dapatkan
jalan penyelesaian mengikut model yang dikemukakan.