Era dan tranformasi pendidikan alaf ke-21 merupakan arus perubahan di
mana guru dan pelajar akan sama-sama memainkan peranan aktif dalam
pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Peranan guru bukan
lagi sebagai dewa tapi sebagai fasilitator aktif bagi mencungkil potensi
yang ada dalam diri pelajar. Pengetahuan, kemahiran dan pengalaman guru
diintegrasikan bagi membina satu pengajaran yang mantap bagi pengajaran
dan pembelajaran yang lebih berkesan.
Perkara penting
dalam pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 ialah pengintegrasian ICT
dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas merupakan satu
kemestian. Guru perlu mengajar mengikut zamannya begitu juga pelajar
perlu belajar mengikut zamannya.Guru perlu kreatif dan inovatif. Guru
juga perlu menggunakan kaedah pengintegrasian dan berbantukan computer
dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Cara ini dapat
menjadikan suasana pembelajaran lebih aktif dan berlakunya interaksi dua
hala di antara guru dan pelajar.
Mengikut kata Alvin Toffler, pada alaf ke-21, orang yang buta huruf bukanlah mereka yang tidak tahu membaca dan menulis tetapi mereka yang tidak boleh belajar, tidak belajar dan tidak kembali belajar. Pelbagai persoalan diketenngahkan untuk menghadapi pembelajaran alaf ke-21. Soalan pertama yang diutarakan ialah apakah kemahiran yang perlu dipelajari oleh pelajar untuk menjadikan mereka celik pada alaf ke-21 ini?
Mengikut kata Alvin Toffler, pada alaf ke-21, orang yang buta huruf bukanlah mereka yang tidak tahu membaca dan menulis tetapi mereka yang tidak boleh belajar, tidak belajar dan tidak kembali belajar. Pelbagai persoalan diketenngahkan untuk menghadapi pembelajaran alaf ke-21. Soalan pertama yang diutarakan ialah apakah kemahiran yang perlu dipelajari oleh pelajar untuk menjadikan mereka celik pada alaf ke-21 ini?
Pada alaf ke-21, tiga perkara penting yang perlu
dipelajari oleh seseorang pelajar ialah: (1) ‘competition’ iaitu
persaingan, (2) ‘cooperation’ dan (3) ‘collaboration’ iatu kerjasama.
Guru perlu peka dengan keadaan pelajar. Guru perlu tahu dengan siapa
pelajar ini akan bersaing dan bekerjasam dan cara untuk membantu pelajar
supaya tidak ketinggalan pada alaf ke-21 ini. Guru perlu sedar bahawa
pelajar ini perlu diperkenalkan kepada rakan global mereka.
Langkah pertama yang perlu dilaksanakan untuk pembelajaran alaf ke-21
ialah melakukan transformasi bilik darjah. Guru perlu mewujudkan ruang
pembelajaran yang kreatif. Susunan meja di dalam bilik darjah perlu
diubah dan keadaan billik darjah mestilah cantik, menarik dan kondusif.
Guru juga perlu menggalakkan pelajar bercakap, memberikan idea, membina
pengetahuan, mereka cipta dan saling bekerjasama dalam menyelesaikan
tugasan dan membuat keputusan.
Langkah kedua ialah guru
perlu menerapkan budaya persaingan dan bekerjasama di dalam kelas. Guru
perlu sentiasa menggalakkan pelajar bersaing secara positif sesame
mereka dan bekerjasama antara satu sama lain. Semangat berpasukan
seharusnya menjadi komponen utama dalam kurikulum setiap orang guru
kerana pembelajaran hanya akan bermula apabila pelajar merasa selamat
dengan orang-orang yang berada di ruang pembelajaran yang sama. Guru
perlu melatih mereka untuk sentiasa bekerjasama dan bersepakat kerana
pembelajaran bersifat sosial. Menurut John Holt, musuh utama dalam
pembelajaran ialah guru yang bercakap.
Langkah ketiga
ialah memperkenalkan pelajar dengan rakan global mereka dan memberi
peluang kepada mereka untuk bekerjasama sesame mereka. Guru perlu
mendedahkan mereka dengan cara mencari dan berhubung dengan
pelajar-pelajar di seluruh dunia. Guru boleh menggunakan laman sesawang
yang ada seperti The Global Schoolhouse, Friendship through Education
dan ePaLs. Pada peringkat permulaan, galakkan mereka berhubung secara
personal, kemudian guru bolehlah merancang untuk mereka bekerjasama
dalam projek kelas. Ini akan membuka ruang untuk mereka bersaing di
peringkat global dalam pasaran kerja. Antara alat yang boleh
menghubungkan pelajar dan menjadikan pembelajaran kolaboratif dan hebat
ialah (1) facebook, (2) Google, (3) Blogger, (4) Wikispaces dan (5)
Skype.
Kesimpulannya, untuk pembelajaran alaf ke-21,
guru dan pelajar harus berpengetahuan, bersedia dan bersemangat.
Perubahan demi perubahan perlu dilakukan sama ada dalam diri dan keadaan
sekeliling. Ruang pembelajaran yang kreatif mampu mewujudkan
pembelajaran yang berkesan. Begitu juga dengan semangat bekerjasama dan
berpasukan akan mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan
seterusnya pendedahan terhadap rakan global dan peluang untuk berhubung
dan bekerjasama dengan mereka adalah merupakan langkah penting untuk
menjayakan pembelajaran alaf ke-21.
1 comments:
Write commentswonderfull
Reply