Menurut
Martha Hampson dan rakannya dari Innovation Unit, United Kingdom,
terdapat sepuluh (10) idea yang praktikal boleh digunakan oleh pengurus sekolah untuk melaksanakan pembelajaran abad ke-21 iaitu:
1. Open up lessons
Menghabiskan
sukatan pelajaran dalam masa yang ditetapkan merupakan masalah utama
semua guru di sekolah. Sama ada murid memperoleh kemahiran tertentu
atau sebaliknya menjadi perkara kedua. Dalam pembelajaran abad ke-21,
pembelajaran secara individu atau kumpulan perlu dirancang secara
fleksibel dan tidak terlalu rigid. Murid hendaklah diberi
peluang dan masa yang mencukupi untuk menyelesaikan tugasan yang diberi
dan seterusnya mencapai objektif yang ditetapkan oleh guru. Guru pula
perlu menyokong dan memantau sepanjang proses pembelajaran.
2. Think outside the classroom box
Menjadi
kebiasaan setiap bilik darjah, murid akan duduk dalam barisan di meja
masing-masing mengadap guru. Susunan sebegini dibuat bagi menyenangkan
guru menyampaikan maklumat secara berkesan kepada sekumpulan murid.
Keadaan ini sesuai apabila guru merupakan sumber utama kepada murid.
Namun,
keperluan kemahiran abad ke-21 seperti penyelesaian masalah secara
kolaboratif, teknologi maklumat, literasi maklumat dan ekonomi,
memerlukan kaedah pengajaran yang baru. Peranan guru bukan lagi sebagai
penyampai maklumat tetapi membimbing, berbincang, dan mentaksir
perkembangan seseorang murid dan seterusnya memberi sokongan.
Oleh
itu, konsep sesebuah bilik darjah lebih kepada bilik sumber di mana
maklumat senang diakses dan mempamerkan hasil-hasil kerja murid.
Susunan meja dan kerusi bilik darjah perlu sesuai untuk aktiviti
berkumpulan seperti perbincangan, eksperimen dan kajian.
3. Get personal
Selalunya kita menganggap murid yang memerlukan perhatian khusus ialah murid berkeperluan khas (special educational needs) seperti murid masalah pembelajaran (slow learners). Hakikatnya semua murid sebenarnya memerlukan perhatian khusus kerana mempunyai keupayaan pelbagai.
Walau
bagaimanapun, guru menghadapi kekangan masa untuk menangani keperluan
murid secara induvidu. Dalam pembelajaran abad ke-21, pembelajaran
berasaskan projek (project-based learning) memberi peluang dan tanggungjawab kepada murid melaksanakan projek mengikut minat, kreativiti dan kemahiran masing-masing.
4. Tap into students’ digital expertise
Teknologi
telah mengubah cara kita mengakses maklumat. Apa lagi bagi generasi
muda yang lahir dalam era teknologi yang canggih. Generasi sekarang
secara semula jadi merupakan seorang penyiasat, penyelidik dan juga
pengumpul maklumat.
Kemahiran-kemahiran ini sepatutnya digunakan oleh guru dalam merancang pembelajaran kendiri (Self-access Learning), pembelajaran berasaskan inquiri (Inquiry-based Learning) dan kerja secara kolaboratif (Peer Collaboration). Hasil kerja murid boleh dijadikan sebagai showcases terbaik apabila projek yang dihasil melibatkan audio, teks, imejan dan video.
5. Get real with projects
Penyediaan
sesuatu projek melibatkan tiga (3) langkah penting iaitu proses
penyediaan draf (lebih dari sekali), perbincangan/sumbangsaran/kritikan
dan persembahan/pameran. Ketiga-tiga proses ini adalah kritikal
kerana akan menghasilkan kualiti kerja yang sangat tinggi oleh murid dan
juga guru. Projek sebegini akan memberi pengalaman kepada murid
bekerja dalam kumpulan, mengurus masa dan membuat persembahan/pameran
kepada rakan lain/guru/ibu bapa atau pihak luar.
6. Expect (and help) students to be teachers
Murid
perlu diberi peluang terlibat secara aktif menjadi mentor dan
pembimbing kepada rakan sebaya. Kaedah yang digunakan ini akan lebih
relevan dan dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran berkomunikasi dan
jati diri murid tersebut.
7. Help (and expect) teachers to be students
Guru
sebenarnya sangat ghairah untuk mendapat sebanyak mungkin ilmu bagi
meningkatkan pengetahuan mereka dalam bidang pendidikan. Untuk itu,
platform yang sesuai perlu disediakan kepada guru-guru sama ada di
peringkat sekolah, daerah atau jabatan. Pembelajaran melalui kajian
perlu menjadi amalan dalam kalangan guru untuk inovasi dan juga
peningkatan dalam kualiti pengajaran serta pencapaian murid.
8. Measure what matters
Keupayaan
untuk menyimpan maklumat dan fakta menjadi kurang relevan dalam era
digital sekarang. Sebaliknya, kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT),
memperoleh, menganalisis dan menyusun maklumat adalah lebih penting.
Begitu juga dengan kemahiran bekerja dalam kumpulan, mengguna ikhtiar,
menyelesai masalah dan kreatif. Semua kemahiran ini sangat diperlukan
dalam abad ke-21. Oleh itu, pentaksiran yang dilaksana oleh guru juga
perlu berfokus kepada kemahiran-kemahiran tersebut.
9. Power to the student
Murid
merupakan rakan kongsi yang berpotensi dalam pembelajaran. Melibatkan
murid dalam beberapa pengurusan pendidikan (terutama isu yang melibatkan
murid) sebenarnya melatih mereka bertanggungjawab, berminat dan menjadi
warga negara yang aktif apabila dewasa kelak. Jika ini dilaksanakan,
bermakna sekolah telah berjaya mewujudkan budaya di mana semua warga
sekolah dilibatkan dalam pendidikan dan pembelajaran.
10. Work with families, not just children
Terdapat
hubungan yang signifikan antara penglibatan ibu bapa dengan pencapaian
murid. Penglibatan ibu bapa dan komuniti di sekolah merupakan
perkongsian akauntabiliti dalam pencapaian dan pembangunan murid-murid.
Sebagai contoh, Mayfield Primary School di London memberi peluang
kepada ibu bapa selama 30 minit untuk belajar bersama dengan anak-anak
mereka waktu persekolahan.
Terdapat
sekolah yang melibatkan ibu bapa dalam penyediaan projek oleh anak-anak
mereka seperti membuat persembahan atau pameran. Jaringan sosial
seperti Facebook perlu diwujudkan sebagai platform untuk perbincangan
dan menyampaikan maklumat terkini kepada ibu bapa tentang program yang
dijalankan di sekolah.
Sumber: SIP+ PPD Kulaijaya
Sumber: SIP+ PPD Kulaijaya