06 July 2012

KEMBARA CIKGU HASAN KASMURI KE SEAM REAP DAN PHNOM PENH, KAMPUCHEA

Sebenarnya lawatan ini dilakukan pada cuti sekolah bulan Jun 2012. Saya bersama 19 orang menyertai program kemanusiaan ke Kampuchea. Program ini adalah anjuran PIBG SMK Sri Kukup. Program ini sebagai satu perkongsian pengalaman dengan masyarakat Islam di Kampuchea. Masyarakat ini yang berada dalam lingkungan penguasaan kerajaan Buddhis mampu untuk survival kehidupan dengan identiti Islam yang dipertahankan sejak begitu lama. Mereka mempertahankan hak mereka sebagai warga negara dan masih kekal berketurunan Islam.

Dalam program ini selain daripada mempererat ukhuwwah antara sesama umat Islam melalui berziarah, kami juga mengambil kesempatan melawat tempat-tempat bersejarah dan tempat-tempat yang menarik di sana. Kami melaksanakan hasrat dan niat secara peribadi atau secara berkumpulan untuk bersama-sama memberi sumbangan seperti wakaf membina perigi, menyumbang dana kepada madrasah-madrasah dan masjid, menyumbang pakaian dan peralatan beribadah, naskhah al-Quran, melakukan ibadah aqiqah dan sebagaianya.

Semua sumbangan berbentuk barangan itu kami packing dalam 8 kotak besar. Beberapa orang guru SMK Telok Kerang telah memberi sumbangan melalui saya dan saya telah membeli banyak naskhah al_Quran mini sebagai buah tangan dan sumbangan kepada mereka yang memerlukannya di sana.

Apa yang menggembirakan kami ialah apabila kami dapat berjumpa dengan Mufti Kerajaan Kemboja Sahibus Samahah Hj. Kamaruddin b. Yusof di Ibupejabat Mufti di Phnom Phenh. Pada malam itu, beliau menceritakan mengenai perkembangan Islam di Kampuchea dan turut menceritakan kesengsaraan umat Islam dan rakyat Kampuchea di bawah pemerintahan Pol Pot (Khemer Rouge).

Di antara pengisian program:
  • Terbang dari LCCT pada pukul 6.50 pagi 2 Jun 2012 menggunakan Air Asia terus ke Siem reap, Kampichea.
  • Beramah mesra dengan masyarakat Islam Kampung Puok, Siem Reap. Di sini kami mewakafkan tiga  perigi (pam air untuk menyedut air bawah tanah).
  • Melawat Tasik Tonle Sap.
  • Beramah mesra dengan penduduk di sekitar Masjid An Neakmah sambil melakukan beraqiqah seekor lembu.
  • Melawat Kompleks Angkor Wat dan Kompleks Angkor Thom.
  •  Membeli-belah di sekitar Siem Reap
  • Kembara dari Siem Reap ke Phnom Phenh selama 7 jam menaiki bas. Melihat hamparan sawah padi saujana mata memandang dan melihat kehidupan seharian rakyat Kampuchea.
  • Melawat di sekitar Kotaraya Phnom Phenh. Membeli-belah di sekitar Phnom Phenh.
  • Mengunjungi  Mufti Kerajaan Kemboja, Sahibus Samahah Tn. Hj. Kamaruddin b. Yusof di Ibupejabat Mufti di Phnom Phenh. Yang Berbahagia Mufti kelihatan kurang sihat.
































SMKTK

Info SMKTK

Sekolah Pengajaran dan Pembelajaran Abad ke-21, Sekolah Bestari Luar Bandar Sekolah Lestari #belajaruntukberbakti #smktkcemerlang

Subscribe Blog ini melalui Email :